Prædiken til 12. søndag efter Trinitatis (II) d. 14. august 2016 i Enghøj Kirke
Matthæusevangeliet
12,31-42
I dag vil
jeg begynde med at spørge generelt, hvilke briller har I på, når I møder
jeres omverden? Det måske sådan et lidt populært og flyvsk spørgsmål at stille.
Men jeg synes, det er interessant at overveje, med hvilke
briller – med hvilket syn og sind – vi møder verden.
Er du måske
den lidt skeptiske, som kigger måske gennem lidt gråmaterede glas? Eller er du den
positive, der kigger gennem store runde, vidtrækkende glas, som kan opfanger
alle farverne? Eller man kunne også spørge: hvilket instagramfilter ligger du
på dine hverdagsbilleder? Er det ”moon”-filteret, som gør billedet sort/hvidt,
eller er det ”rise”-filteret som giver det hele en varm glød?
Ok. Det er
måske lidt ukonkret, hvad jeg taler om. Og behøver det også være et enten eller,
hvordan man møder omverdenen, kunne man indvende?
I optakten
til dagens evangeliefortælling har Jesus helbredt en syg mand. Det provokerer
de skriftkloge, der står omkring ham, så meget, at de beslutter at slå Jesus
ihjel, fordi de mener, at han gør sine handlinger med hjælp fra Beelzebul –
altså med hjælp fra djævelen selv. De siger: ”Det er for godt, til at være
sandt”. De har den indstilling, man måske kan møde hos folk med gråmatterede
brilleglas eller et sort/hvid-filter på instagram. De nægter at tro på det
gode, men vælger straks den skeptiske og mindst risikable vej at gå: nemlig at
sige nej til det nye og gode, nej til det fremmede, og nej til den mand, som går
rundt og gør underlige tegn.
Det eneste
de ikke siger og den eneste reaktion der ikke kommer, er jubel over et
menneske, som befries for sine lidelser. Det er for godt til at være sandt!
Og det er
her Jesus begynder sit forsvar i den tekst, jeg lige har læst op. Han er vred.
For det gode, som han lige har gjort, bliver ikke taget alvorligt. Det absolut
gode, som helbredelsen er et udtryk for, bliver pludselig forvandlet til noget
dårligt – ja, faktisk noget ondt. Og det gør ham vred. For det at sætte
spørgsmålstegn ved den godhed, de møder, er at afskaffe det godes mulighed i
verden. Og hvad er det lige for en verden, vi kommer til at være en del af,
hvis det godes mulighed afskaffes?
Der er grund
til at være på vagt. Det var der for disciplene og de skriftkloge, der stod
foran Jesus, og det er der måske også for os i dag. Rigtig meget
kan tilgives os, siger Jesus. Ja, der står faktisk: ”Al synd og bespottelse
skal tilgives mennesker”. Ikke kun lidt eller en brøkdel, men alt! Men går
bespottelsen ud over Helligånden, er sagen måske lidt en anden. Hvad mener
Jesus her, for det lyder modstridende?
Måske mener
han, at ligesom de filtre vi kigger igennem på verden, ligesådan er Helligånden
det Guds-filter og det absolut gode, som er imellem os og som inspirere
os, tilgiver os og giver os livet. Og hvis vi begynder at betvivle eller
latterliggøre dette ”Helligåndens filter”, så er vi vitterligt på kanten af
kanten af, hvad der er tilgiveligt. Da nægter vi helt grundlæggende det godes
mulighed, som det, der holder os oppe og holder os i live.
Jeg kommer
til at tænke på et eventyret ”Snedroningen” af H.C. Andersen. Snedronningen
handler om en trold, som opfandt et spejl. Og alt som blev spejlet i dette
spejl, så ganske forfærdeligt ud. Det forvanskede virkeligheden, så selv de
bedste mennesker så skrækkelige ud, og selv de mest smukke landskaber lignede
kogt spinat, som der står.
Trolden og
alle omkring den blev så begejstret for opfindelsen, fordi de nu mente, at man
kunne se, hvordan mennesker i virkeligheden så ud. De ønskede at tage det med
op til Gud, og drog derfor afsted til Himlen, mens de grinede hele vejen. Men
lige inden de når derop, taber de spejlet og det går i tusinde stykker.
Stykkerne hvirvler til jorden og sætter sig i menneskene, så de pludselig ikke
kunne se verdens i dens skønhed. Alt blev forvansket og de kunne kun se grimhed
i Guds smukke verden.
Resten af
eventyret handler om Gerda og Kay, der må leve og overleve i en verden, hvor
troldspejlet har sat sig fast i mennesket. Og resten må I selv læse!
Spejlet i
eventyret er et billede på, hvordan vi måske nogen gange gør verden til noget
andet, end den er. Hvordan vi nogen gange ser grimheden og det skrækkelige, i
stedet for at se det smukke. Og det kan påvirke os til f.eks. at sige om
hinanden, at folk viser ”deres sande ansigt”, når de bliver vrede. Sandheden bliver
her forbundet med det negative, som om vores kerne og inderste i virkeligheden
består af ondskab, og at det positive kun er som et uigennemskueligt filter vi
ligger over os selv, indtil vi afsløres i vreden.
Det er på
mange måder god luthersk kristendom at sige: ja, ondskaben bor i os og ja, den
er der ligegyldigt hvad vi foretager os. Og netop derfor har vi brug for Guds
tilgivelse i enhver henseende.
Men at sige,
at hele verden på den måde også er hvirvlet ind i ondskab og dårligdom er forkert.
Vi må tro på, at Gud skabte verden god. Sådan hører vi det i
skabelsesberetningen: at da Gud skabte det ene og det andet, så han, at det
var godt. Det er dette gode og beundringen af det, som også Brorson så fint
beskriver i sin salme: ”Op al den ting som Gud har gjort”. I
skabelsesberetningen ser og hører vi, at det onde som sådan ikke var en del af
skabelsen. Og i fadervor siger vi f.eks. også: ”Fri os fra det onde”, netop for
at forholde os til og hele tiden holde fast i troen på, at det onde ikke
er en del af Guds plan og ikke er noget, han bevidst lader regne over
os.
At bespotte
Helligånden er at sige den gode skabelse imod. At bespotte Helligånden er at
åbne en kattelem – endog en ret stor kattelem – for ondskaben og dårligdommen i
verden, og lade den vandre ind i vores hus og hjem og hjerter, og dernæst lade
den være filter for alt vi ser og gør.
Tør vi sige
det onde imod? Tør vi se med gennem Helligåndens filter, og tage imod de gode
tegn vi ser i vores verden; de små spirer af godhed der af og til pibler frem
af mørket? Og tør vi holde fast i, at disse tegn er ægte og indeholder
sandheden, frem for den ondskab vi også møder i vores liv? Det er nok den
udfordring, evangeliet stiller os med i dag, og som vi skal tage med os.
Modet og
styrken til at gøre dette skal vi hente og høre i evangeliet, når der står, at Gud
ser os gennem sin søn. At han elsker os og tilgiver mennesket alt. Det er
evangeliets trøst og den nådige Guds ord, som vi må tage til os, når vi skal ud
og konfrontere det sort/hvide filter. Men det må ikke blive en sovepude i vores
gøren og laden, at vi tror på, tilgivelsen alligevel i sidste ende finder sted.
For at gøre det modsatte ville være at sige Helligånden, troen og håbet på det
bedste i vores medmenneske og vores verden imod. Og det tror jeg ikke, vi i
nogen henseende har råd til eller lyst til!
Amen!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar