Prædiken til 14. søndag efter Trinitatis, d. 22. september 2019 i Brabrand Aarslev Kirker. Lukasevangeliet
17,11-19. Salmer: 15 – 844 – 582 – 3 – 729,5 – 31.
Forfatteren
Karen Blixen samlede på mottoer. Måske er der nogen her, der også gør det?
Samler på små hovedsætninger af fortættet livsvisdom, som man kan tage med sig
og leve efter – og ikke mindst tro på!
I et
essay med titlen ”Mit livs mottoer” fortæller Blixen: ”En gammel kinesisk
embedsmand havde under den unge kejsers mindreårighed styret riget for ham. Da
kejseren blev myndig, gav den gamle mand ham en ring tilbage, der havde tjent
som emblem for hans statholderskab. Han sagde til den unge kejser: ”I denne
ring har jeg ladet sætte en inskription, som deres majestæt måske vil
finde nyttig. Den er at læse i farens, tvivlens og nederlagets stund, den
er også at læse i sejrens, triumfens og ærens stund. Inskriptionen i ringen
lød: Det varer ikke ved”.
Det
varer ikke ved. Det er et godt motto, og det spejler sig i vores tro. Det er på
den ene side håbefuldt at sige: det varer ikke ved, når man står i et mørke, og
ikke kan se vejen frem. For da tror vi på, at mørket ikke varer ved. Det er
opstandelsestroen. Men det er på den anden side også ærligt og realistisk – som
vores tro – når vi står i gode tider og ved, at livet også på et
tidspunkt byder os modstand. Og da må vi være ydmyge i troen og
forsøge at leve i taknemmelighed lige nu og her, fordi vi ved: det ikke varer
ved.
Af
og til taler vi med venner eller familien om, hvor godt det går for tiden.
Arbejdet er skønt. Familien trives. Helbredet i top. Livet er behageligt. Men
for at se vores glæde i det rette perspektiv, må man jo tilføje: Det varer ikke
ved. Ikke for at være en lyseslukker eller tage sorgerne på
forskud. Det skal derimod siges for at skubbe til den taknemmelighed og glæde,
man med rette bør føle, når noget går godt. Det samme gælder for sorgen og
ulykken, som for glæden og lykken: Det varer ikke ved. Det er på den måde
et både håbefuldt og ærligt motto!
Havde de
ti spedalske i dagens evangeliefortælling samme mod og motto, kunne man
spørge, da de stod langs muren ind til Jerusalem? De står på kanten af livet –
i bogstaveligste forstand fordi bymuren danner grænsen mellem
inde og ude, og i overført betydning fordi de som spedalske er udstødt af de
andre. Har de haft mod og overskud til at tænke, tro og ikke mindst håbe på, at
de lige nu stod i en hård tid, som på et tidspunkt ville vende?
Det virker ikke, som det mest oplagte. Hvis jeg stod i deres sted, tror jeg,
mismodet ville fylde mest.
Hvem
er de spedalske? De spedalske er mennesker. De ikke nødvendigvis syge, med fare
for at smitte andre, men i grunden mere sygeliggjorte af de andre.
Spedalskhed er mere en stigmatisering af en gruppe mennesker, end en egentlig
sygdom. Og fælles for dem er måske, at de i højere grad er udsatte mennesker,
hvor modet og energien hurtigere løber ud, og at menneskene omkring dem
er tilbøjelige til hurtigere at glemme dem, eller ligefrem dømme dem
ude.
Kunne
man med den forståelse af spedalskhed sige, at der også findes spedalske i dag?
Ja, måske. Der er flere i vores samfund, som lever lidt i skyggen; nogen som
uden grund bliver glemt af andre, eller af os selv, og som selv mangler
mod og tro til at kæmpe. Det kunne være de mange ensomme – unge på
universitetet, som der har været fokus på den seneste tid, eller de ældre på
plejehjemmet, som kalder på omsorg og nærvær? Eller det kunne være offeret for
mobning, som gang på gang må gå forbi grupper af mennesker, som ikke skænker
dem en mulighed for at blive en del af gruppen og fællesskabet? Eller det kunne
være vores tids flygtninge, som banker på vores dør og egentlig bare gerne
vil ses i øjnene og anerkendes som mennesker, ligesom du og jeg?
Det
er ikke alle i vores samfund, som har mod til selv at sige: Det varer ikke ved,
når de står i et mørke. Det de oftere har brug for er, at vi siger
det til dem. At vi med vores hjælp og omsorg bekræfter dem i,
at det ikke varer ved...
Da
grænsegængeren Jesus møder de ti spedalske på vejen til Jerusalem, sker der
noget afgørende. De spedalske får øje på ham, og han får øje på dem, da de
råber efter ham. Og det er, som vi læser, da han ser dem, og
anviser dem til at gå til byens præster, at der sker en forskel i de spedalskes
liv. For: ”Mens de var på vej derhen, blev de rene”, som der står. På
vandringen imellem Jesus og præsterne forsvinder spedalskheden fra de ti. Da
Jesus ser de spedalske i øjnene; da han anerkender dem som mennesker, med
et liv foran sig, som helhjertede mennesker med mod på at elske og tage sig af
hinanden og tage sig af denne verden: først da får de også selv mod til at være
mennesker.
De
spedalske er låst fast og har brug for, at der kommer én forbi dem og siger:
Det varer ikke ved! Det kan de – og det kan vi – ikke altid sige os selv. Vi
kan have nok så mange mottoer og leveregler og guidelines for, hvordan vi vil
tage imod livet og leve det. Men når alt kommer til alt, og vi alligevel kører
af sporet, vi har brug for at andre fortæller os, at der
stadigvæk er en vej for os at gå, og måske også anviser en retning. Én som
siger, at der stadigvæk er muligheder for os i livet, som vi kan gribe. At der
stadigvæk er noget godt at tro på! Én som siger: ”Fred være med jer!”
Sådan
er det for de ti i evangeliefortællingen. Men sådan er det i grunden også
for os selv, og dem jeg nævnte før, og alle andre i vores egen tid:
At vi må hjælpe til, og give troen og håbet videre til dem, som står alene og
ude af stand til at komme videre, og håbe, at de vil gøre det samme for os.
Fortælle og give dem troen på, at det ikke varer ved!
Det
varer ikke ved. I det motto og i den tro ligger dels en påmindelse om
taknemmelighed, når alt går godt, og dels et håb på bedre tider, når det
går skidt. Men selvom vi tager mottoet med os i dag, tror jeg ikke det vil
forhindre vores klage og råb, når vi virkelig møder modstand: når vi bliver
syge, eller mister én, vi holdt af. Det vil altid være svært at acceptere mørke
og modgang i vores liv, og svært – hvis overhovedet muligt – at se en
mening med det.
I en
fortælling fra Det gamle testamente drømmer Egyptens Farao en nat, at syv
smukke og fede køer stiger op ad floden, og begynder at græsse på bredden. Men
lige bagefter kommer syv nye køer, som er grimme og magre, og som ovenikøbet
går hen og æder de smukke køer. En hjælper ved navn Josef bliver tilkaldt for
at tyde Faraoens drømme. Han siger, at de syv fede køer er tegn på, at der skal
komme syv gode år for landet, og de syv magre køer er tegn på, at der skal
komme syv hårde år for landet.
Hvad
skal vi bruge sådan en gammel fortælling til? Måske kan den fortælle os, at i
vores liv er der både fede år og magre år. Det har man alle dage vidst og
fortalt hinanden i generationer. Det er ikke et teknisk uheld, når vi
bliver syge, eller mister dem, vi holder af. Det er simpelthen en del af det at
være menneske, at fede år ædes af magre år, og at magre år ædes af fede
år.
Og
til alle tider, om de er fede eller magre, har vi brug for hinanden, og brug
for at tro på, at de også er set af Gud – set på med nådige øjne! Af og til
takker vi måske Gud for livet i al dets brogethed og takker ham for
alle livets muligheder – ligesom den ene af de ti spedalske, der vender tilbage
til Jesus, for at give ham takken. Andre gange er vi så optagede af at komme
afsted og videre med livet, at vi glemmer at sige tak for det – ligesom de ni
andre. Måske fordi vi har fået livet tilbage igen, efter en hård tid. Eller
fordi vi i taknemmelighed over livet, og alt hvad det kan give, kun ønsker at
få så meget som muligt ud af det for os selv og for hinanden. Og måske er
det i grunden også meningen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar