Prædiken til tiende søndag efter trinitatis (II) d. 16. august 2020 i Brabrand Aarslev Kirker. Matt. 11,16-24. Salmer: 403 – 592 – Herre vi tror – 1.
Det
er frustrerende for Jesus at stå der midt i byen Kapernaum, og mærke denne mur
af ligegyldighed hos slægten. Forinden har han forsøgt at vække deres liv og
tro til live; fortalt dem om alt det gode, der sker omkring dem. ”Blinde ser,
og lamme går, spedalske bliver rene, og døve hører, og døde står op, og
evangeliet forkyndes for fattige” siger han til dem. Der er al mulig grund til
at de ikke er ligeglade. Men lige lidt hjælper det.
Nej, denne slægt er som en flok dvaske børn: ”Vi spillede på fløjte for jer, og I dansede ikke; vi sang klagesange, og I sørgede ikke.” De tror ikke, og de er ulidenskabelige i deres livsførelse. Det er det, han har imod dem. De har fået et liv givet, hvor der sker alt muligt godt, men de ser det ikke og de lader sig ikke forføre af det. Hvad er deres liv værd, hvis de ikke bruger det til noget? Hvad er musikken værd, hvis man ikke danser til den? Og hvad er sorgen værd, hvis man ikke mærker den?
Det
har lige været sommerferie. I mandags begyndte børnene i skole igen og vi er
langsomt på vej ind i hverdagens trummerum. For nogen er det den aktive
hverdag, der vender tilbage, efter en sommerferie i afslappethedens tegn. For andre
er det den kedelige hverdag, der vender tilbage, fordi ferien var fyldt af
eventyr og nye oplevelser. Men dansen og legen ikke kan blive ved for evigt,
tænker vi måske, og hverdagen ender med at blive en slags lavvande i forhold
til ferien og højtiden, hvor festen foregår.
Musikeren
og forfatteren Peter Bastian fortæller i sin bog ”Mesterlære” om en samtale med
guruen Andrew Cohen. Han er frustreret over forskellen mellem at være på scenen
og uden for scenen. Mellem højtid og lavtid. Han mangler den energi, han har på
scenen.
”Det
var første gang jeg mødte Andrew på tomandshånd, og jeg busede ud med mine
oplevelser på scenen og al min tvivl og frustration over, at jeg ikke udviklede
mig som menneske, snarere tværtimod, og han spurgte: ”Hvad er forskellen på
scenen og nedenfor scenen?” ”Jamen, på scenen er det dødsens alvor, du er altid
på. Alt hvad du foretager dig, har afgørende betydning!” Så siger han: ”Det lyder fantastisk! Du skal bare aldrig nogen sinde
gå ned fra scenen!”. Og da han så mit fårede udtryk i ansigtet, supplerede han:
”Der findes ikke et neutralt område, hvor vores handlinger ikke tæller. Vi er
altid på! Der gælder de samme regler neden for scenen som på scenen. Det er
umuligt at forlade scenen.”
Så
vidt Peter Bastian og Andrew Cohen. ”Det er umuligt at forlade scenen” sagde
han. Vi kan ikke træde ned fra den. ”Vi er altid på”. Hvis bare Jesus kunne få
slægten i Kapernaum til at forstå det samme. Eller måske menigheden i Brabrand
Aarslev? Vi er altid på!
Det er det ulidenskabelige, der går Jesus på. Han henviser selv, måske lettere ironisk, til byen Sodoma, der, som vi ved, ender med at blive ødelagt på grund af byens synd. Men det skal gå Sodoma mere tåleligt på dommens dag end det pæne Kapernaum, mener Jesus. For i Sodoma vidste man i det mindste noget om synd og skyld. Man vidste noget om at hade og elske. Man myrdede til højre og venstre. Man hadede sin fjende, i stedet for at sovse ham ind i ligegyldig tolerance. Man levede et lidenskabeligt liv, og det var i grunden positivt.
Men
hvad er lidenskab, som Jesus gerne vil have frem i slægten – og i os? En af
vores vigtigste tænkere om lidenskab er Søren Kierkegaard. For Kierkegaard er
lidenskaberne noget af det væsentligste i et menneskeliv. Og mindst lige så
vigtige som videnskaben, som langsomt vinder frem i hans samtid. I indledningen
til hans første værk Enten-eller, skriver han: ”Er da fornuften alene døbt, er
lidenskaberne hedninge?” Alt kan ikke måles, vejes, bevises eller forklares med
fornuften, mener Kierkegaard. Lidenskaberne er noget andet, men mindst lige så
vigtige!
Lidenskaberne er, ifølge Kierkegaard, troen og det at kaste sig ud på de 70.000 favne og lade sig bære. Det er kærligheden, der kan bjergtage eller lamme os helt uden vores vilje. Det er Angsten, der kan overmande os og gennemtrænge eller undertrykker vores handlinger. Lidenskaberne er dem, der viser os, hvad vi holder af, hvad vi er bange for, tør tro på eller slet ikke kan holde ud stik imod sund fornuft, og andre kedsommelige beregninger. De er noget, vi ikke selv vælger eller beslutter os for. En lidenskab eller en passion er vi ikke selv herrer over.
Med
Kierkegaards forståelse af lidenskaben, retter der sig derfor også et spørgsmål
og en kritik mod Jesus. For på denne måde kan vi jo ikke bare beslutte os for
at være lidenskabelige. Hvis lidenskaben ikke kan tvinges frem, men derimod
springer spontant ud af mennesket selv, hvad skal vi da gøre, hvis vi er havnet
i dovenskab og ulidenskab? Hvis vi er havnet der, hvor Kapernaums slægt står,
eller der hvor Peter Bastian føler, at livet uden for spotlight faktisk ikke er
noget værd? Så kan det godt være, at Andrew Cohen siger, at Bastian i gåseøjne
aldrig skal forlade scenen. Men det er lettere sagt end gjort, og måske
umuligt, hvis du ikke har modet til at forfølge lidenskaben.
Så hvis vi ikke kan fremtvinge lidenskaberne, sådan som Jesus gerne vil; måske er opgaven da, som Kierkegaard peger på, at vi skal turde overgive os til lidenskaberne, når de rammer os. Måske er det det, det handler om, hvis vi skal tage vores liv alvorligt, sådan som Jesus forventer af Kapernaums slægt…
Lidenskaben
kan hverken tvinges frem eller forklares på fornuftig vis. Men når de er der,
kan man mange gange heller ikke undgå at lægge mærke til dem. Når vi sørger,
glæder os, er angste eller forelskede, kan det ses på os.
Kierkegaard
har i denne sammenhæng en betragtning i af en ung, forelsket mand: ”Hans
Optræden var kraftfuldere end sædvanlig, hans Former skjønnere, hans store
straalende Øie havde udvidet sig, kort: han var som forklaret, Som en Drue, naar
den er paa sit Høieste, bliver gjennemsigtig og klar, medens Saften pibler frem
gjennem de fine Aarer, som Skallen paa en Frugt brister, naar Frugten modnes i
hele sin fylde, saaledes brød Elskoven næsten synlig frem i hans Skikkelse.”.
Sådan
skal man også kunne se på os, at vi lever.
Kierkegaard
ser i sin samtid, at lidenskaberne kæmper med den fremherskende videnskab, som
truer med at overtage al mening i menneskets liv. Jeg tror, det er meget på
samme måde i dag. Videnskaben er for mange er langt mere værdifuld og vigtigere
at forholde sig til, end det lidenskabelige. Men måske skulle vi nærme os en
fælles forståelse, at det ikke handler om et enten-eller, men et både-og, når
vi taler om videnskab og lidenskab. Langt de vigtigste opdagelser og oplevelser,
vi gør i vores liv, springer lidenskabeligt ud af os. Når vi elsker, sørger og
tror, giver vi os hen til noget vigtigt i livet. Når vi derimod gør kærligheden
til et projekt, gør sorgen til en sygdom, der skal medicineres væk, eller gør
troen til et system eller en lov, så lader vi det ulidenskabelige indfinde sig
hos os.
Vores
liv er andet og mere end hverdagens trummerum, de fornuftige valg, de
kalkulerede beslutninger og den evige spørgen efter nytte og anvendelighed.
Spørgsmålet både Jesus og Kierkegaard stiller os i dag er, om vi tør overgive
os til det andet?
Ære
være Faderen og Sønnen og Helligånden
Som det var begyndelsen
således også nu og altid og i al evighed.
Amen!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar