Prædiken til septuagesima søndag (I) d. 31. januar 2021 i Brabrand Aarslev Kirker. Matthæusevangeliet 20,1-16. Salmer: 557 – 582 – 494.
Jeg kan
stadigvæk huske den lidt absurde situation, det var, da jeg havde fået mit
første præsteembede, og fik udbetalt min første løn. Jeg var ansat i en
stilling, hvor min løn var forudbetalt. Så da jeg en vinterkold 1. februar 2015
gik på arbejde for første gang, stod der allerede en hel månedsløn på min
konto, uden at jeg havde rørt så meget som en lillefinger.
Det føltes
underligt. Jeg havde jo ikke knoklet, som mine andre kollegaer i en hel måned,
og alligevel fik vi den samme løn. Jeg husker, at jeg blev glad. Og jeg husker,
at jeg tænkte, at jeg hellere måtte se at komme i gang!
Det var på en
måde følelsen af at være den sidste, der blev den første. At få meget, uden at
have ydet noget. Den modsatte følelse er den, arbejderne råber på om i dagens evangelium,
da de første klager over, at de bliver de sidste, og får lige så meget som dem,
der nærmest ikke har rørt en finger. Som hvis min daværende kollega skulle have
tænkt: ”det er da ikke helt fair, at vi får det samme i løn, når vi helt
tydeligt ikke har knoklet i den samme tid”. Sådan tænkte min gode kollega
heldigvis ikke af mange selvfølgelige grunde, mest af alt fordi det bare var
sådan, vores lønsystem var skruet sammen – helt ens for alle!
Spændingen i evangeliefortællingen er tydelig for os, der almindeligvis søger efter retfærdighed. Og ja, jeg siger os. For retfærdighed er nu engang den målestok, vi kender, og er vandt til at bruge som målestok, og det skaber næsten altid glæde hos os, når noget er retfærdigt. Vores samfund er også fornuftigt indrettet efter retfærdighedens principper. Retfærdigheden er også en metode, hvori vi finder fredelige løsninger og enighed imellem mennesker. Det er der ikke noget ondt i.
Det er bare
ikke den menneskelige retfærdighed, der er målepinden i Himmeriget, må vi
konkludere. Himmeriget ligner noget andet. Her bliver du målt, vejet, og fundet
værdifuld, på nogle andre parametre. Du bliver set og kendt på noget andet. Og
hvad er så det?
På din
menneskelighed, din væren, på din eksistens alene. På det at du altid og
allerede er et set, et kendt og et elsket menneske iblandt andre mennesker, der
er set, kendt og elsket på samme måde. Gud er godheden selv, og giver alle den
samme kærlighed. Det er utvetydigt pointen i dagens evangelium. Gud er god!
Eller sagt på en
anden måde: Guds regnestok er som grisehandler Larsens kone, Katrine, fra
Matador. Når den dygtige Ellen får en hest af sin stedfar, Mads Skjern, med
ordene: ”Sådan én får man, når man er dygtig i skolen”, så kommer Katrine
trækkende med en hest til Daniel med ordene: ”Sådan én får man, når man er en
god og kærlig dreng!”.
Daniel får ikke
for flid i skolen – eller som en arbejder for slid i marken – men alene fordi
han er til, fordi han er et menneske, hverken foran eller bag ved Ellen, men
nøjagtig ved siden af, elsket og set som alle andre; derfor får han en hest.
Det giver mening, og det letter vores hjerte!
Men. Som vi også husker – hvis vi skal blive i Matador-referencen lidt endnu – så er scenen jo ikke slut. Lige som vores hjerter var faldet i ro, og kærligheden var fuldendt, så vender Daniel sig om og siger: ”Jeg ville hellere have haft den af far”.
Ja. Daniel ville
jo hellere have haft hesten af sin far. Han ville hellere have haft kærligheden
og anerkendelsen af den, han ser op til og er i umiddelbar relation til. Og
denne lille sætning er en nøjagtig spejling af vores virkelighed, eller vores
forbehold for Guds godhed – dér hvor vores retfærdighedssans alligevel spiller
os et pus!
Den lille scene
og sætning stiller spørgsmålet: hvad kan vi bruge Guds nåde og kærlighed til,
hvis vi ikke også får den fra vores medmennesker? Hvad nytter det, at Gud er
god og kærlig over for os, når dem, vi møder i vores dagligdag og lever vores
liv sammen med, bliver ved med at måle os efter flid, slid og slæb? Hvad nytter
det, at Katrine er god, når Mads fortsætter med at være et fjols?
Jeg tror, det
nytter noget at altid have en større fortælling – et himmerige – at spejle sit
liv.
Jeg tror, det nytter noget at forvente alt godt et sted fra.
Jeg tror, det nytter noget at tro på godheden: en godhed, der kommer
fra Gud, og en godhed der ligger latent i alt og alle, og er skænket til os som
en gave og en grundsten i vores liv.
Jeg tror, at den totale godhed, vi møder hos Gud i evangeliet, er det
oprindelige, som vi kun kan takke for, og at retfærdighedssans,
millimeterdemokrati, rigiditet, eller ligefrem ondskab, er sekundært.
Og mit svar på
godheden er kun én ting: nemlig taknemmelighed. Det eneste vi kan agere på i
forhold til denne godhed, er i taknemmelighed at tage imod den og glæde os
over, at den strømmer til os. Det er det, den oprørte arbejder ikke forstår.
Han forstår ikke at modtage godheden, som vingårdsejeren kommer med, og han
forstår heller ikke at takke for den. Han bliver fornærmet, og ser ikke, at der
er en større godhed og en større retfærdighed på færde end den, han går og
regner med.
I fortællingen om arbejderne i vingården går der altså en bevægelse fra uretfærdighed til taknemmelighed. Vores svar på Guds godhed er taknemmelighed: taknemmelighed over at være til, og taknemmelighed – ikke over hvordan eller hvad eller hvor meget jeg har arbejdet og givet af mig selv, - men taknemmelighed over at kunne gøre noget for nogen, at kunne være noget for nogen, ligesom alle arbejderne var det for vingårdsmanden, uden at det også skal måles og vejes på en vægt, og vurderes derefter.
Om Daniel
nogensinde retter en egentlig tak til Katrine for gaven, melder fortællingen
ikke noget om. Manglen på tak, og hans efterfølgende replik til sin far,
spejles i evangeliet, da den oprørte arbejder slet ikke forstår den godhed, der
strømmer ham i møde. Men vingårdsejeren svarer ham: ”Min ven, jeg gør dig ikke
uret”. Nej. For retfærdigheden hos Gud er noget helt andet, end arbejderen går
og regner med.
Det retfærdige hos
Gud og er, at Gud giver alt til alle, skænker os en godhed, som vi iblandt
hinanden her på jord og i vores daglige liv og virke kun kan svare på med
taknemmelighed. Og mon ikke denne taknemmelighed viser sig, at komme ud til det
bedre? Som en egentlig glæde iblandt os? Som en egentlig stemme i vores
dagligdag? Som et egentligt smil i øjenkrogen, der hvor livet folder sig ud?
Det håber jeg,
og det tror jeg. Gud er god!
Amen!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar