Prædiken til enogtyvende søndag efter Trinitatis (I), d. 24. oktober 2021 i Brabrand Aarslev Kirker. Johannesevangeliet 4,46-53. Salmer: 753 – 580 – ”Jeg kommer i min dybe nød” – 319 – 474 – 731.
Allerede mens han er på vej, sker forandringen. Lagde I mærke til det? Allerede mens den kongelige embedsmand vender sig om og går afsted, sker forandringen med ham selv og med hans søn. Troen og håbet lever. Livet går ham i møde. Allerede mens. I denne lille formulering ligger evangeliet til os i dag. Allerede mens vi vender os om, og allerede mens vi er på vej, kan underet ske med os selv og med dem, vi forbundet med. Ikke i går, og ikke kun om lang tid, eller ved verdens ende. Men allerede mens.
Arne
Haugen Sørensen har malet billedet, som er på skærmene/i hånden. Det hedder vandringsmanden.
Han har malet mange versioner af denne mand i forskellige størrelser og
farver. Oprindeligt var det et selvportræt. Men billedet rummer også dig og mig,
og en embedsmand.
Vi
ser tydeligt én, der vandrer afsted. Én der er på vej. Han går lige frem
med sin stav, og han ser lige frem. Der er noget nødvendigt over hans
bevægelse. Han skal frem. Og noget beslutsomt over ham. Hånden og staven
fylder altid meget i Sørensens vandringsmænd. Han vandrer beslutsomt afsted med
den store hånd i et godt greb om staven. Staven støtter ham. Støtter hans liv
og hans vandring.
Men
vandringsmandens ansigt er også delt og spejlet, med en næse på hver side. Hans
øje ser frem, men ser også tilbage. Bag fremtiden ligger fortiden, og han ser
dem begge. I billedet er det fortidige illustreret som noget mørkt. Måske er
det særligt det, vi lægger bag os og har brug for at forlade, men som stadigvæk
har været en del af vores liv? Han bærer noget med sig. Fortiden behøver ikke
være mørk. Men farvespillet mellem det mørke og det lyse antyder, at der sker
en forandring.
Vandringens forandring er også illustreret i kirkens nye kors, hvor der i midten er formgivet nogle muslingeskaller. Muslingen, Jakobskallen eller Ibskallen, som de kaldes i Danmark, er pilgrimsvandrernes symbol, når de vandrer på Caminoen. Den skal samles op på stranden nær Finisterre, når man har passeret målet i Santiago. Skallen har en legende bag sig, men er også et symbol på den forvandling, vandringen har ført med sig. Som en musling der åbner sig, forandrer sig, lader lyset bryde ind i mørket.
Vores
liv er som vandringsmandens liv og som den kongelige embedsmands liv. Vi
vandrer også fremad. Nogle gange sker det med beslutsomhed og gåpåmod. Andre
gange sker det med tunge skridt og med skygger af livserfaringer fra vores
fortid.
Skyggen
i embedsmandens liv er hans søn, hvis liv er ved at rende ud alt for tidligt.
Embedsmanden er i nød. Derfor opsøger han Jesus, som før har gjort undere og
vakt døde til live, og nu håber han, at Jesus kan gøre det samme for hans søn.
Hvad
er dybest set mere menneskeligt, end at gøre som embedsmanden: at bede om
hjælp? Det genkender vi fra os selv. Og måske vi også genkender hans iver efter
handling. Embedsmanden har egentlig ikke lyst til at tale om tro, selvom det er
den samtale, Jesus gerne vil indlede. Embedsmanden vil bare gerne have
handling. Når nøden er størst, skal der ikke ”bare” en religiøs snak til. Der
skal handles og der skal ske en forandring!
Og
forandringen sker. ”Din søn lever” siger Jesus til ham. Men forandringen er
først et ord. Embedsmanden får et ord, og på det ord indleder han en bevægelse.
På det ord mærker han, at forandringen er mulig, som er første del af vejen til
handling. Han får ingen beviser. Ingen forsikringer. Kun et ord. Som Søren
Kierkegaard engang sagde det: ”I kristendommen følger beviset altid bagefter.
Vantroen derimod begynder med beviset”. Og allerede mens han er på vej, møder
tjenerne ham med nyheden om, at hans søn lever.
Denne lille scene minder mig om fortællingen om den fortabte søn, som efter et liv med nød og sult beslutter sig for at vende hjem til fødegården. Men endnu før han er nået helt hjem, kommer hans far ham i møde; omfavner ham med kys og kram og giver ham livet tilbage. Allerede mens han vandrer afsted, sker forandringen, og håbet kommer ham i møde.
I
Sørensens vandringsmand skal vi lægge mærke til staven. Staven er det, der
støtter manden i hans vandring. Staven er rød som kærligheden; som kærlighedens
ord fra Gud, der støtter ham i hans vandring.
For
embedsmanden er staven det ord, Jesus har givet ham. Han støtter sig til ordet.
I ham begynder troen og håbet ikke med et bevis eller med et under. Ligesom det
heller ikke altid vil gøre for os. Det begynder med en tro og med en
overbevisning. Embedsmanden ved ikke, om hans søn lever, da han vender om. Og
på den lange vandring er embedsmanden ganske sikkert også kommet i tvivl. Men
hans tro sætter alligevel gang i en bevægelse. Troen flytter ham, og håbet om
forandring får ham til at gå.
Troen
på forandring, får ham til at gå. Grundtvig skriver det på denne måde: ”Ordet
skaber hvad det nævner” (DDS 319).
Nogle
gange passer det ikke. Jeg kan ikke sige ”Jeg vil være rig”, og efterfølgende
bliver jeg rig. Men andre gange er det sandt. De ord, vi bliver mødt af,
påvirker os og er med til at skabe vores virkelighed. Sender vi hinanden ud i
morgenstunden med et kram og et ”Hav en rigtig god dag!”, så er der gode
muligheder for, at dagen bliver god, fordi den mødte mod og håb lige fra
morgenstunden. Sender vi derimod hinanden afsted med et ”hav nu en rigtig
elendig og dårlig dag”, så er der stor risiko for, at dagen faktisk også bliver
elendig.
Ordet skaber, hvad det nævner. ”Din søn lever” siger Jesus til embedsmanden. Men disse ord bevirker ikke blot helbredelsen af en syg dreng. Hvad er en søn også? For en mand og en familie på denne tid, er en søn også endnu et slægtled. Sønnen er fremtiden. Sønnen er, at familien lever videre, selv når de dør. Ja, og måske er sønnen også Jesus selv, der som Guds søn skal dø og genopstå til livet. Et liv, som vi skal leve på!
Den
kongelige embedsmand får med Jesu ord ikke kun en rask søn tilbage. Han får
hele sit liv og sin fremtid givet ved de ord. Ved Jesu ord kan han og vi få mod
og kræfter til at rejse os og leve. Ligesom det sker ved døbefonten og som det
sker hver gang, vi fejrer nadver. Ordet tilsiges os. Freden gives os i vand, i
brød, i vin og i ord. Vores opgave er at åbne os for det, tage imod det og tage
det med os på den vandring, vi efterfølgende begiver os ud på. For det virker –
allerede mens, vi er på vej.
Ære
være Faderen og Sønnen og Helligånden.
Som det var i begyndelsen, således også nu og
altid
og i al evighed.
Amen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar