Prædiken til Anden søndag i advent (I) d. 4. december 2022 i Brabrand Aarslev Kirker. Lukasevangeliet 21,25-36. Salmer: 733 – 448 – Der er noget i luften – 274 – 86v5 - 117.
”Himmel
og jord skal forgå” siger Jesus, ”men mine ord skal aldrig forgå.” Jeg
overvejer, hvad Jesus mener med det? Hvad betyder det, at hans ord aldrig skal
forgå? Hvad betyder ”ord” i denne sammenhæng, og hvad betyder hans ord
til os?
…
Jeg
kommer til at tænke på en scene fra Matador. Da Mads Skjern er på vej til at
udvide sin virksomhed, og bygger en ny fabrik, bliver han stævnet af sagfører
Skjold-Hansen, fordi byggeriet er ulovligt opført på Fernando Møges grund. Men
Skjern forstår det ikke. Hvorfor er de alle sammen imod ham? Bringer han ikke
liv til byen? Bringer han ikke arbejdspladser til byen? Hvorfor skal han nu
straffes?
Da
stævningen kommer, sidder han i sin lille stue sammen med Ingeborg. ”De vil af
med mig” siger han og bryder næsten sammen. ”Otte års arbejde! Og vores gode
navn, som nu skal trækkes i skidtet. Betyder det ikke noget? ”. ”Jo, Mads”
siger Ingeborg, ”men ikke mest.”. ”Men hvad betyder så noget – for dig?”
spørger Mads og kigger på hende. ”Det betyder noget…” siger Ingeborg, ”det
betyder noget at se dig i øjnene og få at vide, at du elsker mig.” Og de to
omfavner hinanden.
For
Ingeborg er virksomheden og navnet ingenting. Det der betyder noget, er at
blive set i øjnene, og høre ordene ”jeg elsker dig!”. De ord har mere betydning
end noget andet. Og når hun først hører dem, så kan alt andet sejle. Så kan
dommedagen skylde ind hende; bringe skræk, angst og rådvildhed med sig. Ordene
bekræfter hende i det vigtigste forhold i livet: i kærligheden. Og da er hun
tryg, da kan hun leve.
…
Ord
har betydning. Det kan lyde banalt at sige sådan. Men det er ikke ukendt for
os, at vi helst vil forholde os til faktuelle sandheder og det, som siges at
være videnskab. Vi vil helst gerne styre efter det, vi konkret kan se, mærke og
høre. Og hvad er et ord i sådan en sammenhæng? Ord kan være flyvske, upræcise
og usande. Og vi vil gerne have noget beviseligt. Det er det, vi kan bruge til
noget.
Af
og til sker det også, at nogen kommer hen til mig og gerne lige vil nævne, at
de altså kun læser illustreret videnskab og aldrig kunne drømme om at tro på
Gud eller sætte deres ben i kirken. Nej, for her taler vi jo om tro. Her taler
vi i ord, bøn og ritualer. Og kan det nu bevises?
Nej,
ord kan ikke bevises, som sådan. Det talte ord kan ikke gribes i luften eller
undersøges i et mikroskop. Men derfor er ord ikke uden betydning. Ord kan tros
på. Og min påstand er, at det ord vi tror på, også kan skabe være af mere
afgørende betydning, end noget andet beviseligt eller videnskabeligt.
…
Det
beviselige i sætningen ”Jeg elsker dig” er, at der er tre ord, der er sat
sammen til en grammatisk sætning. Og alene gør ordene ingenting. De kan stå på
et papir og være som papir: tynde, flade, intetsigende.
Men
tager du ordene til dig, eller giver du ordene videre til et andet menneske –
siger dem højt – så er der ingen grænser for, hvor stor betydning netop de tre
ord kan få. Da mangedobles ordenes værdi. Da springer ordene ud som et skud af
Isajs stub og skaber liv. For så er det pludselig ikke bare bogstaver på et
papir. Så er det ord af kærlighed. Ord der fortæller dig: her er du i tryghed. Her
er der én, der er klar til at gribe dig, elske dig, kæmpe for dit liv. Her kan
du folde dig ud. Her kan du være. Alene er ordene værdiløse. Men bliver de
sagt, og bliver de troet på, er deres værdi uendelig.
Som
når brudepar står hernede foran alteret, og siger JA til hinanden. Det JA kan
man ikke forstørre op som kærlighedsforsker. Men det kan mærkes, og for
brudeparret skaber netop det JA en ny virkelighed.
Eller
som med de ord, vi har fået med os fra dem, vi har mistet. De ord findes ikke
under en lup. Men derfor findes de alligevel, de har betydning. Vi bærer dem
med os, og de ord skal aldrig forgå.
Sådan
kan ord skabe en virkelighed, der er dyb og evig. Fuld af håb.
…
Men
på den anden side er det også bare ord – når folk siger noget vigtigt til os
eller giver os deres JA. Hvordan kan vi vide at det passer, spørger vores
skeptiske jeg? Mon ikke også flere kender til, når ord brydes? Når ægteparrets
JA går i opløsning? Eller når den mundtlige aftale pludselig ikke overholdes,
og vi mangler beviset for aftalen, fordi den ikke blev skrevet ned, men – i
gåseøjne – kun blev sagt med ord.
Der
ligger også skrøbeligheden i ord. Lige så fantastisk vores verden kan blive af
de rigtige ord, lige så mørk kan den blive. Eller som et ordsprog siger det: Et
venligt ord varmer tre vinter. Et uvenligt ord giver kuldegysninger midt om
sommeren.
…
I
adventstiden venter vi på et ord. Det er det evangeliet fortæller os i dag,
hvor Jesus siger, at himmel og jord skal forgå, men mine ord skal ikke forgå.
Guds Søn er et Ord – logos, som det hedder på græsk, som betyder ”ordet” – som
tager bolig iblandt os. Som vil være en del af os. Det er det, der sker
juleaften, når det lille barn fødes.
Gud
bliver et ord iblandt os – et guddommeligt ord, som vi møder her i kirken; i
evangeliet, i ritualerne, i sakramenterne. Ord om kærlighed, tilgivelse og
fred. Og det ord skal vi tage til os. Det bliver givet til os juleaften. Og
derfra er vores opgave at tage det til os. At lade ordet slå rod i vores
hjerter. At tro på det.
Da
nyheden om barnets fødsel når hyrderne på marken, synger englene for dem: ”Fred
til mennesker”. Og det kan lyde tosset at sige fred på jord i denne tid. For
der er jo ingen fred – i hvert fald ikke alle steder. Men ordene er på den måde
med til at skabe, hvad de selv nævner. Og med ordene udtrykker vi, hvad vi
håber på. Hvis vi ikke nævner freden og
lader vi ikke freden komme til os, hvordan skulle den da ellers kunne sætte sig
og gøre sig gældende? Det er det, der er så magisk juleaften. Ordet bliver født
iblandt os. Håbet og troen på fred bliver sagt højt, også selvom der ingen fred
er.
Ligesom
andre ord i kirken. Dåbens ord, som fortæller os, at vi er elskede og sete. Det
er jo ikke uden betydning, netop at give sådanne ord med til det lille nye liv.
Eller nadverens ord: At Gud er til stede iblandt os med al sin kærligheds
rigdom, og fra knæfaldet kan vi frimodigt gå videre, fordi Guds ord har ramt os
– fordi tilgivelsen er givet til os, og vi tog imod i brød og vin. Eller
velsignelsens ord, der rammer os både som et ønske og som en konstatering: Du
er velsignet. Guds ord er allerede plantet i dig. Gå da frit!
Det
er det, der betyder noget, Mads Skjern! Det er at høre ordene om fred – om
kærlighed – at tage dem til sig, og lade ordene slå rod og være styrende for
vores liv. Ikke alt muligt andet. Og så kan hverdagens trængsler og mindelser
om dommedag bare komme an. Himmel og jord kan forgå. Bare ordet består, så har
vi kimen til alt godt i os. Så er håbet nært!
…
Der
er et ord på vej til os. Der er noget i luften. Vi skal se menneskesønnen komme
til os som et barn, som logos, som ordet i midten. Ordet har indtil videre haft
2022 års mulighed for at forsvinde helt ud af vores verden. Men det er ikke
sket endnu. Hans ord skal aldrig forgå.
”Tag
jer i agt” siger han. Forbered jer på, at det kommer. For det vil, som et skud
på en stamme om foråret, love om bedre tider. Hvis vi tager ordet til os. Hvis
vi tror på det!
Amen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar