Prædiken til tredje søndag i advent - Enghøj Kirke
Lukasevangeliet
1,67-80
Hvornår er
du sidst brudt ud i lovsang over et eller andet? Brudt ud i et jubelråb og
lovprist Herren for det under der er sket og den glæde der er kommet dig i
møde? Det er sikkert et stykke tid siden, du ligefrem lovpriste et eller andet.
Og så alligevel. Der sikkert mange af jer, inklusiv mig selv, der går rundt og
nynner melodier, fløjter til fuglene, og sender smil ud i det blå, når livets
mening rører på sig og vi glædes over et eller andet i det små eller i det
store?
Med dagens
evangelium dumper vi lige ned i én af de ældste lovsange og jubelråb vi kender:
Zakarias lovsang. I katolske klostre rundt om i verden, har det i århundrede
været tradition at synge netop Zakarias lovsang hver eneste morgen, som en
lovprisning af Gud. Et glædesudbrud over solens opgang endnu engang og lysets
komme! Og i dag – tredje søndag efter trinitatis – er den så også en del af
vores morgen her i Enghøj Kirke, hvor vi går fra den mørke nat til den lyse dag!
Zakarias
lovsang er kulminationen på lukasevangeliets første kapitel. Lukas indleder sit
evangelie med fortællingen om Zakarias og hans kone Elisabeth, der skal føde
Johannes, samt bebudelsen af Jesu fødsel. Og det er, da Johannes endelig er
født, at Zakarias bryder ud i sang, fordi hans søn er tegnet på en ny tid og en
ny virkelighed, der kommer ham og hele verden i møde. For Johannes er den
sidste profet, der skal komme, inden Messias selv kommer til syne, og derfor er
Zakarias nu kun ét slægtsled fra opfyldelsen af den nye pagt. Derfor fejrer
Zakarias sin søn med jubelsang og jubelråb. Med en lovprisning!
I dag har vi
tændt endnu et lys i adventskransen. Vi nærmer os julen. Vi nærmer os lysets
komme. Men vi er der ikke helt endnu. Vi venter stadigvæk. Vi er stadigvæk på
grænsen mellem det gamle og det nye, mellem mørket og lyset. Og hvis ikke tiden
op til jul skal blive en lang og træls ventetid, ligesom den man møder, når man
skal kontakte det offentlige via telefon, så må vi udnytte den og tage den til
os. Og så må vi prøve at forstå hvad vi siger farvel til og hvad vi hilser velkommen.
Da Zakarias
får at hvide, at han skal være far til Johannes, er han i færd med at ofre til
Herren. Sådan var praksis i den tid, og derfor gjorde Zakarias det også. Men
måske det netop er her, vi skal finde opgøret med det gamle og nøglen til det
nye…
Det er den
kristne påstand, at med Jesu korsfæstelse langfredag, at offerets tid er forbi.
Jesu død er det endegyldige offer, der hverken kan eller skal gentages. Og
derfor skal mennesket ikke længere sende offerrøg til himlen, men alene lovsang,
ligesom Zakarias også ender med at gøre.
Offerets tid
er forbi. Men ordet bruges jo stadigvæk. Ja, det lever i virkeligheden i bedste
velgående! Vi sender ikke ofre til Gud, men jeg vil gerne vove den påstand, at vi
derimod selv fabrikerer vores ofre.
Medierne er
fyldt med ofre eller ord, der indeholder offertanken. Vi taler om trafikofre,
om at være offer for vold, offer for kræften, offer for mobning, offer for
censur, offer for finanskrisen, offer for skyldfølelse osv., og vi taler om at vores
samfunds stjerner, hvad enten det er fodboldstjerner, filmstjerner eller andre
kendte, er medieofre. De fleste ofre er fuldstændig meningsløse og kommer ud af
den blå luft. Terrorofret, voldsofret, offeret for mobning. Mobbeofferet
forekommer f.eks. i skolen, på en arbejdsplads eller i et andet fællesskab, når
vi udpeger klovnen eller den kiksede, mere eller mindre bevidst, som et offer
for dumme kommentarer og mangel på accept.
Og til sidst
det værste offer, som vi sjælendt taler om, fordi det bliver personligt og ubehageligt:
nemlig når vi bliver ofre for vores egne og andres behov. Når vores og andres
forventninger til det ene og det andet – gode karakterer, succes på arbejdet,
det perfekte hjem, det perfekte look osv. – stiger os til hovedet og ender med
at tage livet fra os, fordi vi hverken kan eller skal kunne indfri dem! Da står
vi i dyb meningsløshed som ofre!
Ja.
Det er måske ikke rart at tale om eller at høre på. Så meget desto mere er der
grund til at lytte til dagens evangelium. For offerets tid er forbi! Det er
lige midt i offeret til Gud, at Zakarias afbrydes og mødes af ærkeenglen
Gabriel, som fortæller ham, at der er en ny tid i vente. Offerets tid er forbi
og det gamle skal forstumme. Og da Johannes fødes, får Zakarias stemme til at
lovprise og lovsynge Gud, i stedet for at bringe ofre.
Offerets
tid er forbi. Lovsangens tid er begyndt! Den sætning vil jeg gerne, at vi skal
gå hjem med i dag. Og med den sætning følger selvfølgelig spørgsmålet: hvordan
vi i dag og i vores virkelighed kan lade det ske? Hvordan kan vi bringe
offerets tid til ophør i vores liv med hinanden og i vores syn på os selv?
Spørgsmålet
er åbent, men evangeliet stiller os ikke helt uden en mulighed.
Zakarias
han synger! Af vilden sky! Fordi han er blevet givet noget. Fordi han ser og
oplever, at det største her i livet – lyset og kærligheden – ikke er noget, han
selv har kunnet præstere eller ofre sig vej til, men er noget, han er blevet
givet som en gave udefra!
Vi
kan ikke skabe vores eget liv. Vi får det altid givet. Vi kan ikke forløse os
selv. Vi kan kun blive forløst. Vi kan ikke skabet lyset selv. Det kommer altid
udefra og lyser for os og på vores vej!
Kunne
vi da, ligesom Zakarias, udskifte vores ofringer, og vores til tider ødelæggende
forfængelighed med lovsang? Og kunne vi måske se og have tillid til en kraft, sådan
som også Paulus fortalte, der ikke kommer fra os selv, men fra det, der er
større end os selv – fra Gud? Så vi nok er tvivlrådige, men ikke er
fortvivlede; så vi nok forfølges, men ikke lades i stikken; så vi nok slås til
jorden, men ikke går til grunde?
Offerets
tid er forbi. Lovsangens tid er begyndt. Solopgangen fra det høje vil altid,
trods forventninger og fortvivlelse, stige op over horisonten og besøge os i
vores mørke. Det er den erfaring munkene og nonnerne gør hver morgen rundt om i
klostrene, når de samles til tidebøn, og det var også den erfaring Zakarias
gjorde, da han blev mødt af Gud!
Zakarias
bryder ud i sang. Han havde ikke turde tro, at det var sandt, at han skulle få
en søn givet. Men pludselig sker det alligevel. Og ordene vælder ud af hans
mund i en lovsang til Gud. Som solen står op og bryder nattens mørke, på samme
måde vælder lovsangen ud og bryder hans vantro. Han må synge, for han er
jublendes lykkelig!
Og vi kender det godt. Sangen gør noget ved os. Når vi står i vores livs
store øjeblikke – om de er lykkelige eller fulde af sorg – så synger vi. Vi
synger de store sange og salmer, og selv den mest forbitrede sjæl lader sig
berøre af sangens kraft. Sangen kan noget. Den kan, som vi af og til siger, få
taget til at løfte sig. Men jeg tror også, at det ikke alene er taget der
løfter sig, men også os selv der løftes op, så vi kan se længere end vi troede
var muligt.
Offerets tid er forbi. Lovsangens tid er begyndt. Kan vi synge, i stedet
for at gøre hinanden til ofre? Kan vi slippe alle vores tunge forventninger og
offermentalitet, og give plads til sangen i vores liv, og lovsang til den Gud,
der kommer os i møde?
Jesu korsfæstelse er det endegyldige offer. Det kan ikke gentages og det
skal ikke gentages. Hverken i forhold til Gud, eller i vores forhold til
hinanden. Men vi skal gentage vores lovsange. Igen og igen skal vi sætte ord på
både vores fortvivlelse og vores taknemmelighed. Vi skal øve os i at tale sammen,
og vi skal øve os i at lade Gud tale til os i ord og handling, i bøn og
lovsang.
Amen!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar