Prædiken til juleaften 2015 i Enghøj Kirke
Lukasevangeliet
2,1-14
Velan, min sjæl, så vær nu glad,
og hold din jul i Davids stad.
og hold din jul i Davids stad.
Amen!
Dette hellige evangelium skriver...
Julenat
fødes Guds søn i verden, et sted der kaldes Betlehem. Det sker under alt andet
end opsigtsvækkende omstændigheder. Faktisk er der tale om et næsten
overflødigt nummer i rækken, nu hvor der skulle være folketælling. Der var ikke
rigtig plads til dette liv nogen steder, og der var ingen ydre tegn på, hvad
der var på færde. Og alligevel indfinder netop dette barn sig på den historiske
scene. Det vokser fra at være en lille historisk fodnote, en marginal
udkantsbegivenhed, til at blive hovedpersonen i en fortælling af
verdenshistoriske dimensioner. Og til, at vi i dag sidder her i en fyldt kirke,
i festtøjet, sammen med millioner af andre kloden rundt, for at høre om netop
den begivenhed!
En
udkantsbegivenhed, ja, i sandhed! Betlehem var ikke jordens midterakse eller
den romerske kejsers ferieparadis. Tværtimod. Betlehem lå i hvad man kunne
kalde for Romerrigets udkantsdanmark, på grænsen til ørkenlandet, og havde
noget nær ingen status eller anseelse i forhold til storebror Jerusalem, få
kilometer derfra. Jerusalem havde historiens vingesus og ikke mindst Templet,
og heroverfor blegnede alt andet.
En
udkantsbegivenhed. Jeg er virkelig træt af ordet ”udkantsdanmark” og jeg synes
det fylder alt for meget i vores debat. Det er nedladende, konfliktskabende,
skel-sættende, og giver en grim smag i munden af et ”dem og os”, som jeg ikke
kan se, hvad gør godt for. Men vi ved godt, hvad det handler om. Udkanten blev
i det forgangne år sat på danmarkskortet som den halvbrune øv-banan, der
strækker sig fra Skagen i nord, ned langs den jyske vestkyst og Sønderjylland,
til det sydlige Fyn og fynske øhav, over Lolland, og ender i Gedser på Falster.
Dette er kanten af Danmark, som både mangler befolkning, vækst og et egentligt
potentiale. Siger nogen!
Men på en
måder føler jeg mig også selv som udkantsdansker her i Randers – også selvom
byen ikke er kategoriseret som udkanten. I det forgangne år oplevede jeg at
flytte fra Aarhus til Randers. Og ja! Randers er udkanten i forhold til
Aarhus. Der er et lillebror/storebror-forhold imellem de to byer, der ikke er
til at komme uden om. Men det interessante er, at jeg også nogen gange havde
fornemmelsen af at være i udkantsdanmark, da jeg boede i Aarhus. For i Aarhus
er der også et udpræget lillebror/storebror-forhold i forhold til København. Og
der er sikkert også folk i København, som føler sig som lillebror i forhold til
Berlin, New York og resten af verden, osv. osv.! Det er skruen uden ende, og
stiller os på en måde alle sammen lige, som en udkant uden forkant og bagkant!
Men hvad er
udkanten i Guds perspektiv? Ja, udkanten var lige præcis det sted, han
besluttede sig for at vise sig og gøre sig synlig over for os. I Betlehem, i en
stald, i en krybbe! På den ene side er det helt vildt upassende, at Gud viser
sig netop der. Hvad blev der af storheden i templet? Og hvad blev der af at
vise sig på et bjerg, indhyllet i røg og omgivet af serafer og kerubers
lovsang?! Men på den anden side fortæller det os, at Gud er så meget mere, end
vi kan regne med og forestille os.
For hos Gud
er der ingen udkant. Der er ingen øvre eller nedre grænse for, hvor han vil
tage bolig og hvor han vi vise sig for os. Der er ingen stillingtagen til, om
eller hvor der er mest vækst, liv eller potentiale, men derimod et ønske om at
være lige der, hvor vi er. Der er ikke længere kun plads til Gud i templet. For
i templet er der ikke plads til mennesker – kun til de få udvalgte – og hvis
Gud skal være Gud for alle, er han nødt til at vise sig der, hvor alle kan se
ham. Så er han nødt til at blive én som os!
Juleaften og
begivenheden i Betlehem fortæller os, at Gud er en der kommer os i møde. Det er
det helt særegne ved kristendommen og ved Gud: at han kommer os i møde – ikke i
røg og damp, men som et lille barn. Som det mest skrøbelige vi kan forestille
os, og som for alt i verden kræver al vores opmærksomhed, omsorg og kærlighed,
men også som den største gave og kærlighedserklæring midt i vores jordiske
virkelighed!
Lyder det
upassende i vores ører, at Gud bliver så lille og skrøbelig? Og er det ubelejligt
for os, at han bliver en som os – bliver menneske i kød og blod? Ja, på en
måde. For nu kan vi ikke pakke ham væk. Vi kan ikke henvise ham til det fjerne
himmelrum, eller tænke om ham som noget, der ikke vedkommer os. I aften viser
han os, at han træder han ind i vores hjem og ind i vores stuer. Han træder
ikke ind på tempelpladsen, men lige ind i hjertekulen, lyser op i mørket og
skænker os sin fred og velsignelse.
For hos Gud
er der ingen grænser. Der er intet sted, der er for fint for ham, og der er
ingen udkant som er for ringe til hans besøg. Hvis vi prøver at putte Gud i
glas og guldramme, og placerer ham som et sofastykke i den fine stue, så vil vi
altid blive overrasket og erfare, at glasset er for tyndt og rammen for lille,
og vores forestillinger om hans nærvær, helt skudt ved siden af. Gud sprænger
hver en opsat og påstået grænse og nedbryder enhver kant der måtte være mellem
ham og os, og imellem os i dag.
Og når Gud
kan komme til os; når skaberen tør tage bolig i sin egen skabning og midt iblandt
os, hvad andet kan vi så, end at prøve at gøre det samme: at komme hinanden i
møde, lige her hvor vi står? At nedbryde de skel og de grænser, der både udtalt
og uudtalt er sat op imellem os? Ja, hvad andet betyder det, end at samme
velsignelse og fred som Gud skænker os denne aften, også er en, vi kan og skal
dele med hinanden?
Juleaftens evangelium
stiller os midt i stalden, sammen med Maria, Josef og Jesusbarnet, hyrderne fra
marken og alle dyrene, i udkantens Betlehem. Og her – midt ude i ingenting og
på kanten af, hvad godt er og hvad vi kan tro på – sker det forunderlige, at
Gud viser sig for os og får ansigt. Et ansigt vi kan se og genkende, og et
ansigt vi skal tage til os. Vi bliver aldrig færdige med at undersøge dette
ansigt, og vi når heller aldrig til endegyldige konklusioner om, hvad det fortæller
os.
Men i aften
skal vi se, at det kommer! I aften skal vi se glæden i hinandens øjne og mærke
varmen i hinandens hænder, når lyset tændes rundt om i hjemmene! I aften møder
Gud os på kanten. På den kant der kan være i vores liv hver især, og som både
kan synes fattig eller festlig. Gud møder os på kanten til en ny begyndelse. På
kanten til et nyt og fælles liv, hvor Gud er imellem os, og hvor han lader sit
ansigt lyse over dig og mig, så det bliver muligt at være menneske, med al den
sårbarhed og skrøbelighed, som følger med et almindeligt liv og et liv på
kanten.
Hvad andet
kan vi, end at tage imod! Hvad andet kan vi, end at lovprise Gud for, at det
endnu engang blev jul og at vi endnu engang fik lov at høre og dele med
hinanden, at vi er en del af Gud og at Gud er en del af os!
Rigtig
glædelig jul!
Amen!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar