Prædiken til 1. søndag efter Helligtrekonger d. 13. januar 2019.
Lukasevangeliet
2,41-52. Salmer: 392 – 448 – 411 – 860 – 427 – 101.
”At stå ved døren til Guds hus er bedre
end at bo i de ugudeliges telte” Sådan sagde salmisten fra Det gamle
testamente. For ham var der ingen tvivl om, at det var bedst at være i Guds
hus. Det er et vidunderligt sted og man bliver lykkelig af at bo der, skriver
han. Ja, selv vejen dertil bliver man lykkelig og stærk af at gå. Men kan du
ikke være der hele tiden, eller er der noget i dig, der hindrer dig i at træde
indenfor, så er det dog bedre at stå på dørtærsklen – lige på kanten – end helt
at blive væk.
Salmisten berører en udfordring, der
også findes i dag. Spørgsmålet om at træde indenfor døren. At turde give sig
hen til det religiøse. At vove sig indenfor i kirkens og Guds rum. At lade sig
tiltale af det, der er større end én selv. For nogen er det en naturlighed og
en fundamental del af livet. For andre er det forbundet med en vis usikkerhed.
Og for andre igen noget, man aktivt holder sig langt fra.
Et faldende dåbstal i folkekirken kunne
måske være tegn på det. At tærsklen ind til kirkens rum – eller troens rum –
måske er for høj? Eller også vidner det om, at vi ikke ved, hvad vi skal bruge
rummet og troen til i vores liv – hvad den så at sige gavner os her i år 2019?
Måske er det med kirkens og troens rum,
som med så meget andet. Den skal bruges og holdes aktiv, hvis den skal give
noget fra sig. Det er som en muskel i vores krop, der skal trænes, men som man
også skal have øje for og vide, er der…
Jeg talte på et tidspunkt med én, som
gik hos en fysioterapeut. Hun skulle lære sin krop bedre at kende, og have
løsnet lidt op i led og muskler. Besøgene var dog ret udfordrende. Gang på gang
bad terapeuten hende om at lave bevægelser med muskler, hun ikke anede, hun
havde i kroppen. Men når terapeuten så trykkede det ene sted på kroppen, kunne
hun pludselig bevæge en – i gåseøjne – ny muskel et andet sted.
Og værre blev det derhjemme.
Udfordringerne fortsatte på ny, når hun skulle lave de øvelser, hun havde fået
med hjem. For da kunne hun igen ikke finde de muskler, terapeuten havde trykket
på. Hun manglede træning i at kende sin krop. Terapeuten vidste, hvor musklerne
sad, men hun havde selv svært ved at mærke efter og finde dem.
På samme måde er det måske med kirken
og troen? At den skal aktiveres og holdes i gang, førend vi ved, den er der. At
vi skal bruge den aktivt – eller i det mindste holde os på dørtærsklen og i
nærheden. Og når vi så står på dørtærsklen, skal vi også nogle gange have andre
til at lede på vej – til at åbne helt op og byde indenfor, og trykke de steder,
hvor troen og Gud sidder. Men det kan tage tid. Det kan kræve meget af os at
begive os ind på den vej. Måske kan det tage hele livet at forstå, hvad troen
egentlig er…
Da Maria og Josef havde fået Jesus,
åbnede verden sig på en ny måde for dem, og de stod – uden rigtig at vide det –
på tærsklen til en ny tid og ny forståelse af troen. Maria vidste i sit hjerte,
at hun havde født Guds søn. Men hvad det ellers betød, vidste hun og Josef ikke
– og heller ikke byens folk. Det vidner dagens evangelie om. Her hører vi om
den tolvårige Jesus, der gemmer sig for sine forældre; som sniger sig ind over
dørtærsklen til templet og ind i troens rum hos de lærde og skriftkloge, og
taler med stor indsigt og ny visdom.
Men da han sidder der, den lille dreng,
aktiverer han og åbner op for en helt ny verden og et helt nyt perspektiv for
dem, der sidder omkring ham, og for os i dag. Nemlig at han var Guds søn.
Da han blev født, skete der det meget markante, at Gud brød gennem muren ind
til os. Gud bestemte sig for at gøre sig selv synlig på jorden som et menneske
i Jesus. At lade sig kende og forstå i menneskelig facon – ja, at overlade det
til et menneske at forklare og udlægge, hvem han var og er.
Det er det overraskende ved julen. Gud
overskrider tærsklen ind til os og forkynder derved, at Guds rige nu er her på
jorden. Med Jesus Kristus forkynder Gud, at der er dybde og storhed i livet her
på jord, fordi Gud er lige her hos, og at det er livet her på jord, der gælder.
Lige her er der nærhed og storhed og dybde!
Og det skal vi så turde at få øje på og
holde os i nærheden af. Måske er pointen, denne 1. søndag efter
Helligtrekonger, at når Gud turde overskride grænsen til os, skal vi måske
også turde overskride grænsen ind til ham, og på ny prøve at forstå, hvem han
er og hvad han vil os. Vi skal holde os til ham – turde pakke vores
ugudelige telte ned, og stille os op ved dørtærsklen til hans hus, og turde
være lige der. Turde opleve, hvad der nu er på færde imellem Gud og os…
Og et af de steder, vi kan gøre det, er
rent faktisk ved at overtræde dørtærsklen til dette hus, til det rum, vi er i
nu, til kirken. Vi kan sagtens opleve, at Guds kærlighed, nærvær og tilgivelse
melder sig en helt almindelig hverdag, lige midt i oprydningen. Men vi kan også
glemme det. Og nogle gange er vi nødt til at opsøge det i dette rum, hvor Guds
Ord lyder, hvor der tales direkte til os, og hvor Gud på ny kan snige sig ind
på os og åbne verden og nye perspektiver for os.
Iben Krogsdal skriver det rammende, i
den salme, vi skal synge om lidt:
Vi lyser op i kirken
et sted hvor Ånden bruser os i blodet
hvor ingen af os selv er ledetråden
hvor dagligdagen bunder
i verdens største under
og alle lyser lige smukt i gåden.
et sted hvor Ånden bruser os i blodet
hvor ingen af os selv er ledetråden
hvor dagligdagen bunder
i verdens største under
og alle lyser lige smukt i gåden.
Vi bliver små i kirken
et sted der åbner kroppen for det dybe
hvor ingen af os råder over svaret
hvor ingen sandhed brænder
som magt i vores hænder
fordi den aldrig helt er åbenbaret.
hvor ingen af os råder over svaret
hvor ingen sandhed brænder
som magt i vores hænder
fordi den aldrig helt er åbenbaret.
I kirkens rum er der plads til at være.
Helt grundlæggende. I kirken bliver vi mødt og set af Gud, og her kan
relationen skabes på ny, hvis vi skulle have glemt den. Når vi er i kirken, er
vi et sted, der kan rumme alle vores følelser – inklusive den forvirring og
uvished, vi nogle gange står med, og som holder os faste i de ugudeliges telte.
Kirken er netop et rum, hvor ledetråden ikke er os selv, og hvor vi ikke altid
råder over svaret, men hvor vi kan være sammen om netop det – sammen om det
uvisse, om forvirringen, om de spørgsmål der tumler i os og har svært ved at
falde på plads – og hvor vi måske vil opleve, at Gud taler til os og taler lige
ind i vores liv, fordi han er kommet til os!
”Da forældrene fik øje på ham, blev de
slået af forundring” stod der i evangeliet. Det samme kræves sådan set også kun
af os. Åbenhed og forundring, i ordets positive forstand. Vi skal – som
tidligere højskoleforstander på Testrup Jørgen Carlsen sagde – holde os
forundringsparate, og give os selv den gave, at modtage Gud med åbne
arme og åben dør. Vi skal turde tro på, at livet ikke bliver mindre af, at vi
inviterer Gud indenfor eller bliver mindre af, at vi træder ind i hans hus. At
verden ikke styrter sammen af, at vi ikke kan regne det hele ud, eller få det
til at gå op i logiske regnestykker; faktuelle og materielle bestemmelser. Turde
tro på det modsatte: at verden måske er og bliver større, får mere dybde og
perspektiv af, at den ikke kun afhænger af os selv – men også af Guds
tilstedeværelse…
Det er måske for meget at forvente, at
vi bliver ramt af samme lykkefølelse, ligesom salmisten beskrev det. Mindre kan
gøre det. I første omgang skal vi høre og tage til os, at Gud er kommet
til os i dag og alle dage, med sit fredsønske. Med sit lys. Med sin
overvældende tro på, at vi er sete, villet og elsket i denne verden. Og derfra kan
vi hente troen og håbet på, at vi også altid – i dag og alle dage – kan komme
til ham!
Amen!
Ære være Faderen og Sønnen og
Helligånden
Som det var i begyndelsen, således også nu og altid og i al evighed. Amen!
Som det var i begyndelsen, således også nu og altid og i al evighed. Amen!
Og lad os med apostlen tilønske
hinanden…
Ingen kommentarer:
Send en kommentar