Prædiken til juleaften 2019 i Brabrand Aarslev Kirker.
Lukasevangeliet
2,1-14. Salmer: 94 – 104 – 111 – 119.
Hvad
er et hjem for dig og hvor finder du ro? Måske er det trygheden i din sofa?
Måske er det når du er sammen med din familie, eller når billederne af onkel
Kurt og tante Vera hænger på væggen. Måske er det fornemmelsen af at være kendt
et sted – at kende lydene når det blæser; vide hvordan vandhanen i køkkenet
virker, eller at du halvsovende kan finde vej til toilettet uden at tænde for
lyset? Eller måske er det, når nogen andre byder dig indenfor, og deres
håndtryk får dig til at føle dig velkommen og værdsat?
Barnet
i krybben er begyndelsen på en ny tid for Gud og for os, og det fortæller, at
Gud har fundet et nyt hjem. Gud er ikke længere fjern, men nær. Han er ikke
længere kun i sin himmel, men også lige her som et menneske på jorden, som én
af os. Gud har fundet et nyt hjem, ikke bare i krybben men også et nyt hjem hos
og i os. Han har taget bolig i os, siger vi. Han har besluttet sig for
at være til stede i livet – i vores menneskeliv på godt og ondt – og have
hjemme der, hvor vi har hjemme. I hjerte, sjæl og sind.
Hvordan
er den tanke for os? Er det bare lige til at forstå, at Gud har taget bolig i
os? Eller der det en skræmmende tanke, at Gud har hjemme her? Budskabet åbner
for flere spørgsmål. Hvordan kan Gud være en del af os og vores hjem? Hvordan
kan vi være hjem for Gud? Hvad er et hjem egentlig?
Kunstmuseet
ARoS stiller lige nu spørgsmålet, hvad et hjem er, med udstillingen Far from
home. Det handler ikke om hjem i sin fysiske betydning som en bolig, der er
indrettet efter smag og behag, men derimod om følelsen af at være hjemme og alt
det, som måske hindrer os i at have hjemme et sted.
For
der er noget på spil om forståelsen hjem i vores tid, skriver AROS som
introduktion. I en global samtid, hvor det at være i bevægelse og eksistere i
en verden med mange muligheder, hvad er da et hjem? Hvor er hjemme, når man med
et enkelt klik på telefonen kan flytte ind i en anden verden? Nutidens
mennesker står i et åbenbart psykologisk dilemma, skriver de. Vi lever, rejser,
bevæger, flytter på os og skaber sociale relationer på stadig nye måder. Den
digitale revolution har skabt enorme ændringer i vores menneskelige relationer.
Måske bliver vi mere nomadiske i vores fysiske og mentale orientering. Og det
er selvfølgelig krævende hele tiden at opfinde sig selv om og om igen. For hvor
kan vi da finde hvile og være hjemme?
Emnet
er vigtigt, fordi det blandt andet rører ved følelsen af ensomhed, som er en
stigende udfordring herhjemme. Vi har lettere ved at være i kontakt med alle,
og alligevel bliver vi mere ensomme. Eller rører ved betydningen af at føle sig
fremmedgjort. Hvis vi hele tiden er i bevægelse, hvor kan vi så høre til?
Følelsen af fællesskab sker ikke helt så automatisk i dag, som det gjorde før i
tiden, hvor man på godt og ondt hørte til på en egn, i en landsby eller i en
nær familierelation.
Julens
budskab, om at Gud har fundet et hjem i os, kan ikke nødvendigvis tage
ensomheden fra os eller følelsen af at være fremmedgjort. Men at Gud har fundet
hjem i os, betyder omvendt, at vi heller ikke nødvendigvis skal flygte fra hus
og hjem for at føle os hjemme. For i dag, får vi at vide, at vi hører til i Gud
og hos Gud, og det er det nye hjem både for ham og os. Han er herboende og
iboende det liv, vi lever på godt og ondt, og har gjort sig til ét med det.
Han
er nærværet på en forladt dag. Han er omsorgen de dage, vi ikke kan stå ud af
sengen. Han er opmuntringen de dage, regnen siler ned. Han er opsangen de dage,
vi dovner den. Han er retfærdigheden de dage, vi ikke gjorde nok. Han er
tilgivelsen de dage, vi har brug for det. Og så er han – måske vigtigst af alt
– lige så meget i vores medmenneske, som I os selv; i fællesskabet og i de
hænder, vi rækker til hinanden, og som bliver rakt os.
Sådan
har Gud taget bolig i det liv, vi lever med hinanden. Vi har hjemme hos ham og
han i os. Han kender os og vil gerne vide sig af os både på gode og dårlige
dage.
Spørgsmålet
er, om vi hører det og om vi vil være ved det? Og hvis vi vil – hvis vi
beslutter os for at Gud har hjemme i os – hvordan kan det da komme til udtryk?
Præsten
og forfatteren Hanne Jul Jakobsen udgav i år bogen Hjemmerørt, om
hvordan troen på Gud kan sammenlignes med følelsen af at have hjemme. På et
tidspunkt går hun en tur i sit eget fysiske hjem og reflekterer over, hvordan
hun i sin indretning og som menneske, kan være bolig for Gud. Altså med
andre ord, hvordan hun kan lade juleevangeliet synke ned i sig.
I
entreen beder hun: Gud, lær mig at hænge mine gamle og slidte tanker på
plads. Mind mig om at stille bekymringer og bange anelser på en hylde, hjælp
mig med at tørre mine skuffelser af på måtten og giv mig følelsen af at her er
jeg inde i varmen. Giv mig mod til at åbne døren når det banker på. Giv mig
kræfter til at være gæstfri og hjerte til at lukke de døre der skal lukkes.
Hjælp mig til at skrive det rigtige dørskilt åben eller lukket, kom bare ind,
eller kom igen i morgen. Tving mig til at se både ud og ind. Spark mig ud når
jeg er blevet mig selv nærmest. Kald mig ind når jeg ikke er til at holde ud.
Gud, når jeg åbner døren og der står et menneske foran mig så lad det menneske
mærke din kærlighed igennem mit håndtryk.
I
køkkenet beder hun: Gud, få mit liv til at smage af noget andet end
færdigretter og dovne dåsemajs. Vær den surdej der hæver mit hjerte og får
brødet til at dufte af mere end nok. Sæt plader i mit spisebord så der altid er
plads til dig og én mere. Vær tålmodighed om tirsdagen, den hemmelige
ingrediens på uoverskuelige onsdage, skænk mig et glas himmelsk taknemmelighed
oven på torsdagens tanketorsk sådan som det nu er. For lidt og for meget, nogle
gange lige tilpas. Hidsige ulvetimer, stille aftentimer, små nattetimer,
tidlige morgener. Samtaler lige ud ad vinduet, under emhætten, eller ved bordet
med levende lys og ord, der kommer ud af skabene. Vær i tiden, også der hvor
jeg sidder langsomt med morgenkaffen og avisen, med tanker der får lov at være
til oven i resterne fra i går.
Det
lyder måske let og muntert, som hun reflekterer over det. Men det er alvorligt
ment, når man skal kunne kende Guds kærlighed gennem de håndtryk, vi giver til
hinanden. For det er der vi ser og mærker Gud. Det er der den ensomme og den
fremmedgjorte har mulighed for at blive set og føle sig som en del af noget
større. Det er alvorligt ment, når man skal have mod og styrke til at åbne op
for andre og invitere ind i fællesskabet. Når man må få livet til at smage af
noget virkeligt. Når hjertet må banke for det rigtige, og spisebordet altid
være dækket til én mere.
Det
er alvorligt ment, som et svar på den alvor Gud handler med, når han giver os
sit barn i krybben julenat. Det er på den ene side en sød fortælling med duft
af frisk hø. På den anden side er det en barsk fortælling om, at Gud kommer til
os og betror os at være medskabere og medgørere af hans vilje.
Stemmen fra barnet råber os op, hvor vi har fået nok i os selv, og lyset fra
hans glorie er som en spotlampe lige der, hvor vejen frem lå gemt.
Når
Gud kommer til os og tager bolig i os, hvordan kan vi så være bolig for Gud?
Hvordan kan julefredens og nærværets Gud skinne igennem alt det, vi gør? Det er
det spørgsmål, vi skal gå hjem med i dag. Og der står ikke noget om det i
boligmagasiner. Vi finder ikke svaret i boligreportager fra de kendtes hjem
eller i Frank Eriksens lader på Kastanjegården.
Nej.
Jeg tror vi skal et andet sted hen. Gud åbnede sin himmel og gav os sin Søn. Og
som svar derpå skal vi åbne vores hjerter og hoveddør, og byde ham ind. Som
Brorson skrev: Ak, kom, jeg vil oplukke / mit hjerte, sjæl og sind / med tusind
længselssukke, / kom, Jesus, kom herind! / Det er ej fremmed bolig, / du har
den dyre købt, / her skal du blive trolig / i kærligheden svøbt.
Glædelig
jul!
Amen!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar