Prædiken til tredje søndag i advent (II) d. 15. december 2019 i Brabrand Aarslev Kirker. Lukasevangeliet 1,67-80. Salmer: 78 – 819 – 89 –
86 – 69,5-6 – 3,6-10.
Jeg
tror, de fleste af os forbinder morgenstunden og solopgangen med noget helt
specielt. Det er på en måde altid lidt magisk, når solen titter frem i
horisonten – over havet, imellem træerne i skoven, hen over græsplænen i
morgendisen.
Strålerne
spreder sig og giver liv til at det, der i nattens mulm og mørke var skjult. Et
spindelvæv imellem træerne, et friskt muldvarpeskud, frosne vandpytter, faldne
blade eller nye, friske skud fra jorden. Det er en floskel at sige det og
alligevel sandt: morgenstund har guld i mund og meddeler os i al sin friskhed,
at vi får en ny dag med en ny begyndelse, med nye opgaver og nye muligheder for
at gøre dagen god for os selv og for hinanden.
Salmedigterne
vidste det om nogen. Morgenstunden leder frygten på flugt, så Guds vilje igen
kan ske. Thomas Kingo skrev: ”Nattens mørke tåge gik, / jeg har dagen alt i
syne, / mine hvilte øjenbryne / solen nu i sigte fik. / Nattens skræk og gru er
borte, / død og djævel for mig svandt, / som mit levned ville korte; / jeg dem
alle overvandt.”.
Jakob
Knudsen skrev: ”Jeg vil ånde luften i fulde drag / synge Gud en sang for den
lyse dag / takke ham at morgenen mig end er sød / at mig dagen fryder trods
synd og død.” ”Takke ham som gav mig når sol står op / selv at føle morgen i
sjæl og krop / at al mørkhed svinder og sjæleve / blot jeg trygt vil sige: din
vilje ske!”.
Kingo
og Knudsen vidste om dagen og livet, at vi af og til står i mørke tåger. At der
uomgængeligt er synd og død, mørkhed og sjæleve i livet. Men det skal ikke tage
morgenstunden fra os. Når solen står op, nulstilles vi. Gårsdagens mørke har
lov til at forsvinde som dug fra solen, så vi kan begynde på ny.
Og
på den måde går det i ring. Vi lever og ånder i lyset og friheden. Pludselig
kommer mørket og modstanden, som vi har brug for at blive befriet fra.
Befrielsen rammer os i morgenstunden og udfrier os. Og igen kan vi leve frit
under lyset.
Og
der er nok at blive befriet fra i vores dagligliv. På godt og ondt ligger vores
liv i andres hænder, med muligheden for at blive behandlet godt eller dårligt.
Og af og til er kritikerne mange. Andre folks ”synsninger” om vores tanker,
handlinger og udseende hober sig op. Vi oplever et samfund omkring os, styret
af fællesskabet, hvor vi hele tiden bliver konfronteret med det perfekte, og
derfor også hele tiden står på kanten af udskamning af netop fællesskabet, hvis
vi ikke kan leve op til det perfekte. Et socialt pres mod ensretning,
tilpasning og faste former for hvordan et rigtigt liv leves. Sådan kunne man
blive ved.
Men
morgenstunden giver os en ny mulighed, og giver os friheden fra det hele. Morgenstunden
skænker os et moment for friheden – eller måske blot erindringen om friheden,
så vi alligevel tør håbe på den – ved at mørket taber, og lyset sejrer, og det
nye står foran os!
Som
vi synger morgensange, sådan gør Zakarias også i dagens evangelium. Zakarias’
sang er som en morgensang for livet, for fremtiden og for håbet. En morgensang
lige der hvor mørket og fjenderne før stod omkring ham, men nu er væk. Vi er
frelst fra dem, som hader os, og befriet fra fjendernes hænder, som han synger.
Men
hvorfor har Zakarias brug for at synge? Det har han, fordi han også står på
kanten til en ny tid, hvor mørket lægges bag ham og fremtiden er lys.
Solopgangen fra det høje venter forude – først ved fødslen af hans søn,
Johannes Døberen, og dernæst med fødslen af Guds Søn, som Johannes skal bane
vejen for.
Zakarias’
sang minder om den sang, Moses og israelitterne synger, efter udfrielsen af
Egypten (2. Mos. 15). Da de er kommet frem til det nye land, og har tilbagelagt
den farefulde færd på bunden af det røde hav med hæren lige i hælene, da bryder
folket ud i sang og jubel over den nye fremtid, der ligger foran dem.
Fortællingen om Moses og israelitterne, som kaldes Exodus, som betyder
udfrielse eller udvandring, er som en slags urfortælling om alt det, morgenstunden
fortæller os.
Israelitterne
lever i fangenskab med fjenderne. Det et mørkt over dem. De har brug for
befrielse. Derfor kommer Gud til dem, som en morgenstund, og lyser for dem og
bringer dem igennem havet, væk fra mørket, og frem til det nye land og en ny
fremtid, hvor Gud er med dem.
Og
som Guds lys fortsat følger israelitterne, da de ankommer til det nye land,
sådan følger Gud også os. At vi bliver befriet fra mørket, betyder ikke, at vi
også bliver befriet fra Gud. Befrielsen er dobbelt. Vi får frihed fra
mørket og dødens skygge. Men derefter får vi frihed til Gud – til at
gøre Guds gode vilje. Sådan ligger der også en dobbelthed i sætningen fra Jakob
Knudsen morgensalme: ”At al mørkhed svinder og sjæleve / blot jeg trygt vil
sige: din vilje ske!”. ”Din vilje ske” er både et håb om, at Gud vil
handle for os, men også en påmindelse til os selv om at være dem, der får Guds
vilje til at ske.
For
når udfrielsen er sket, når solen har spredt sine stråler og ramt os, så er
Guds vilje tilbage, som en ny retning for dagen. Så er der igen en fremtid. Og
friheden fra gårsdagens mørke, giver os ikke ”carte blanche” til at gøre, hvad
som helst. For i princippet kunne vi jo også gå ud og skabe mørke for andre.
Være andres fjender. Være kritikere af andre folks liv. Pådutte dem vores
ligegyldige og irrelevante “synsninger”, som ingen glæde gør.
Men
det var lige præcis det, vi skulle væk fra, og derfor er vores opgave en anden,
og den er lig den opgave, Zakarias’ søn får. For vi skal, ligesom Johannes
Døberen, sendes ud i verden på fredens vej, og gå foran Herren og bane hans
veje. Vi skal forkynde, formidle og forære andre den glæde det er, at vide sig
set af Gud og turde stole på solopgangens glædelige budskab.
Vi
er ikke lyset selv, men vi skal lede andre til lyset, pege på lyset, ligesom
Johannes Døberen står i ørkenen og peger på Kristus. Vi skal lære folk at kende
frelsen i deres synderes forladelse. Og det kan vi gøre, takket være Gud og
beskyttet af Gud, som besøger os i Jesus Kristus – i solopgangen fra de høje –
som vil følge os, og altid lade sit evige lys skinne på os, der sidder i mørket
og dødens skygge.
Retningen
for friheden er klar: ban vejen for Guds komme. Gem af det lys, du selv har
modtaget, og giv det videre. Og beskyttelsen af os er lige så klar: af Guds
inderlige barmhjertighed kommer han til os, lyser for os, og leder os ind på
fredens vej.
Men
det kræver også, at vi tør tro på solopgangen. Før vi kan gøre som Johannes, er
vi også nødt til at vende os mod solopgangen. Nødt til at tro på og aldrig
miste håbet på, at dagen i dag er en anden end dagen i går. Vi er nødt til at
stå op af vores senge og leje, og se solen stå op endnu engang. For den står
op. Det er vi nødt til at holde fast i. Det er bare ikke altid, vi ser det
eller lægger mærke til det, selvom vi måske har brug for det.
Og
når vi først har set den, ja, så skal vi turde tro og turde gå afsted, og lade
Guds vilje ske. ”Guds Ånd er, hvor Guds vilje sker” sagde teologen Anna Marie
Aagaard engang. Og jeg tror, hun havde ret. Står vi op og retter blikket mod solens
lys – og måske synger en morgensang – og retter blikket mod et endnu kraftigere
lys, som skinner fra krybben, så kan vi også få mod til at gøre noget – for os
selv og for hinanden – se den nye begyndelse for øjnene af os, og gå ind på
fredens vej.
Ære
være Faderen og Sønnen og Helligånden
Som det var i begyndelsen, således også nu
og altid og i al evighed.
Som det var i begyndelsen, således også nu
og altid og i al evighed.
Amen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar