Prædiken til Sidste søndag i kirkeåret (II) d. 22. november 2020 i Brabrand Årslev Kirker. Matthæusevangeliet 11,25-30. Salmer: 403 – 308 – 732 – Herre vi tror – 849 – 431.
For
et par år siden bemærkede jeg, at journalisten, radioværten, samfundsdebattøren
og provokatøren Peter Falktoft slog følgende op på de sociale medier:
"Herre
du ved bedre end jeg selv,
at jeg er ved at blive ældre og snart
gammel.
Bevar
mig fra den skrækkelige tro,
at jeg nødvendigvis må udtale mig om enhver
sag
og ved enhver lejlighed.
Fri mig fra trangen til at forsøge at ordne
alle andres affærer.
Gør mig eftertænksom, men ikke trist,
hjælpsom, men ikke nævenyttig.
Når
man tænker på mit uhyre forråd af visdom,
kan det synes en skam ikke at bruge det fuldt
ud,
men du ved, Herre,
at jeg helst skulle beholde nogle få venner
til det sidste.
Fri
mig fra altid at ville remse endeløse rækker af detaljer op,
og giv mig evnen til hurtigt at komme til
sagen.
Forsegl mine læber for ord om mine bekymringer
og smerter,
de bliver flere og flere,
og lysten til at beklage sig over dem vokser,
som årene går.
Jeg
vover ikke at bede om bedre hukommelse,
men om større ydmyghed,
når mine erindringer synes at være i modstrid
med andres.
Lær mig den sunde indstilling, at også jeg kan
tage fejl af og til.
Hold
mig nogenlunde omgængelig.
Jeg nærer ikke noget ønske om at være
helgen,
nogle af dem er meget svære at holde ud
– men et surt og tvært gammelt menneske
er et af djævelens mesterværker.
Giv
mig evnen til at se noget positivt,
hvor jeg ikke har ventet det,
og gode sider hos mennesker, jeg ikke har
ventet det hos.
Og giv mig endelig den nåde, at jeg kan sige
det til dem."
Så
vidt Peter Falktoft.
Ordene
– som jo er en bøn – er ikke hans egne. Noget tyder på, at de er fundet tilbage
i 1600-tallet, indgraveret, måske af den lokale præst, på en kirkedør i
England. Ikke desto mindre gjorde Peter Falktoft dem til sine egne. Han delte
bønnen med de over hundredetusinde følgere, han har på instagram, facebook og
twitter, og særligt unge følgere. Midt i et virvar af billeder, kommentarer,
statements, nyheder og reklamer, lå der pludselig en bøn om ydmyghed, om at Gud
må hjælpe til, om at Gud må være nådig fra én af de yngre og mest toneangivende
stemmer i debatten herhjemme.
Det
sker virkelig ikke hver dag at der blander sig bønner på de sociale medier. Jeg
tror, at bønnen dels er til ham selv. Falktoft har – vil jeg mene – ordet i sin
magt, når han vælger at udtale sig, og han har stor opbakning fra unge. Derfor
er det måske godt af og til at minde sig selv om ydmyghed, frem for altid at
buldre afsted med udråbstegn, og nogen gange pille sig selv lidt ned fra piedestalerne.
Og dels tror jeg, bønnen er henvendt til de mange, der følger ham. Som et
stille råb. Og måske som et håb om, at andre også kunne lære lidt ydmyghed,
lære at holde sig åben over for andre, og måske give lidt mindre opmærksom hed
til sig selv.
”Mind mig om,” beder Falktoft ”at jeg ikke skal kommentere alt”, ”Gør mig eftertænksom og hjælpsom” ”Forsegl min lyst til at beklage mig,”. ”Jeg beder om ydmyghed og lær mig, at jeg kan tage fejl” ”Giv mig evnen til at se noget positivt, at se noget positivt i andre mennesker, og nåden: at kunne sige det til dem”.
Med
andre ord er det som om, Falktoft erkender, at han ikke er alene i verden, men
hænger sammen med andre. Han erkender, at han ikke kan og skal bære alting på
egne skuldre, men i sammenhæng med andre, og at der er noget værdi fuldt i
netop det. Og måske er Jesus den, der i dagens evangelium ser, at der også er
værdighed i den erkendelse. Ja ikke bare værdighed, men at det også er en
sandhed, vi må takke Gud for: nemlig erkendelsen af at vi er en del af noget
større. At vi aldrig bare er os selv, men en del af en sammenhæng med ham og
med hinanden, som bærer livet.
Falktoft
beder om at blive fri fra sit eget ego. Blive befriet fra hele tiden at kredse
om sin egen navle og egne tanker. Befriet fra at tro, at han magter alting
selv. For i stedet at være hjælpsom over for den anden. Være tilbageholdende,
underforstået: så en anden end ham selv også kan komme til. Være ydmyg
og forstå med sig selv, at andre også kan have svar, være behjælpelige, og give
dig noget værdifuldt, hvis du holder dig tilbage og giver det andet plads.
Jeg tror, det er det, Jesus mener, når han roser de umyndige. De myndige, de vise og forstandige, har misforstået, at de selv skal få livet til at hænge sammen ved at klare alting selv. De umyndige, derimod, har forstået noget centralt om livet: at vi netop ikke magter alt selv; at vores myndighed har begrænsninger, hvor meget vi end kæmper for den i en stresset hverdag. Ja, eller: de umyndige har forstået at myndighed faktisk også er at trække sig tilbage, og søge ly, og at der deri ligger en frihed!
Myndig
og umyndig. Når vi stiller ordene op over for hinanden, er det klart, at vi
helst vil være den myndige. Umyndighed klinger negativt. Som barn er man
naturligt umyndig. Men som voksen er umyndiggørelse et tab af kontrol, af
stemme og indflydelse. Det ønsker vi sjældent. Men det er heller ikke der,
Jesus vil hen. Det er ikke en slags antiintellektualisering eller tab af
værdighed, han er ude på, eller et spørgsmål om at tage handlekraften fra os.
Det er ikke fordi, vi skal være dumme.
I
den nyeste bibeloversættelse Bibelen 2020 er de umyndige oversat med
”barnlige sjæle”. Denne formulering får måske pointen tydeligere frem. For at
være en barnlig sjæl betyder i bedste forstand, at man fastholder det barnlige
i sig selv: nemlig det nysgerrige, det umiddelbare og det åbne. At være den,
der møder livet med tiltro og tillid, som et barn løber dig i møde. At være én,
der kan meget selv, men langt fra kan klare det hele alene. Og at være én, som
ikke nødvendigvis har trang til at bevæge sig og udrette noget hele tiden, men
som også er i stand til bare at være til. Det er barnet i os.
Jeg
tror, det er det, der er åbenbaret for de umyndige, som Jesus takker Gud for,
og som Peter Falktoft beder om. Der er ikke noget galt i at være et myndigt,
selvstændigt menneske. Men der er noget opslidende i at tro, at det er det
eneste man kan og skal være. Og der er noget ensomt i at kæmpe for selv at
holde sit liv oppe, når man af og til møder livets modstand. Det tror jeg, vi
alle har prøvet. At møde den modstand – i sorg, i kriseperioder, eller i den
nære hverdag – hvor man pludselig ikke magter situationen selv.
Lige
præcis i disse situationer, skal vi have modet til at række ud, og til at søge
ly. Og som sådan følger Jesus også op med ordne: ”Kom til mig”. Han efterlader
os ikke alene med vores styrker og skrøbeligheder, men tilbyder os at være hos
ham, under hans åg.
Åget
er et godt og præcist billede i denne sammenhæng. Åget er det gamle
arbejdsredskab, som f.eks. to okser fik spændt over nakken, så de i fællesskab
kunne trække et tungt læs med styrke fra dem begge. Åget samlede kræften fra de
to okser, og gjorde byrden lettere.
Billedligt
talt tilbyder Jesus os at søge ly under hans åg. Der kan vi finde hvile, puste
ud, lade op og finde styrke til vores liv. Det er der, vi kan være umyndige og
barnlige sjæle. Eller man kunne sige: at Jesus altid vil være oksen ved siden
af os, der trækker med, så vi aldrig kommer til at trække vores liv afsted
alene, men altid være hjulpet på vej af ham og af hinanden.
Han
siger ikke, at vi ikke kommer til at trækkes med vores liv. Åget er ikke en
fritstilling eller carte blanche til at falde om i lænestolen. Nej, det er en
påmindelse om, at livet er noget der skal kæmpes med, men aldrig kæmpes med
alene!
Men
hvordan får man denne indstilling til livet? Hvordan kan vi stille os der –
under Jesu åg?
Ja,
vi kan jo begynde, som Peter Falktoft også gør, nemlig i bønnen. Bøn er i sig
selv ydmyghed. I den handling viser han nøjagtig det, han også selv søger og
beder om. Bøn er i sig selv at vende sig væk fra sig selv. Bøn er at søge den
anden, i visheden om, at man ikke magter alt selv. Bønnen sætter os fri – ikke
fra livet men fra os selv – for vi er stadig dybt forankret og bundet til livet
med alt, hvad det indebærer. Men i bønnen kan vi række ud, søge følgeskab og
tro på, at vi aldrig skal kunne bære det hele selv, eller være alene om livet.
Og
Jesus svarer – både Peter Falktoft – og alle os andre: Det er du heller ikke! Kom
til mig!
Amen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar