Prædiken til første søndag efter påske (I) d. 11. april 2021 i Brabrand Aarslev Kirker. Johannesevangeliet 20,19-31. Salmer: 736 – 348 – 678.
For
mange er det uvant at sætte ord på tro og tvivl. Man åbner for noget skrøbeligt
og noget stort i den samtale, og det kan kræve mod at gå ind i. Sådan er det
også for konfirmanderne – og særligt igennem en skærm, som vi har været
nødsaget til i den seneste tid.
I
en alder hvor opmærksomheden ofte er rettet imod ikke at skille sig ud, kan det
være svært at danne sin egen mening om troen. Og i en alder, hvor de så småt
begynder at afsøge det grundlag, de kan bygge deres liv på, kan det med troen
være en udfordring, når den er lidt mere flyvsk. Det er ikke det samme som
biologi og matematik, som umiddelbart er faktuelt og til at støtte sig til.
Troen rører ved noget andet i livet, som på mange måder er usynligt. Som
handler netop om tro og overbevisning, om værdier og en indstilling til livet,
som man ikke bare fra den ene dag til den anden griber om.
Første søndag efter påske er en gammel konfirmationsdag. Dagen passer godt til konfirmanderne, fordi vi efter påske bliver sat i samme situation som disciplene, der baksede med, hvad de skulle tro og mene om det, der var sket i påsken. Ja, om de overhovedet kunne tro.
Disciplene
var som en slags konfirmander, der havde svært ved at finde ud af, hvad de
skulle mene og tro, selvom de egentlig gerne ville. For disciplene var også
blevet klar over det centrale i troen. Gennem samværet med Jesus havde de
f.eks. opdaget, at det er troen på kærligheden, der får kærligheden til at
vokse, og at mennesket ikke kan leve uden kærlighed - lige så meget, som at
mennesket ikke kan leve uden brød og vand. Troen var afgørende i ethvert
liv.
Men
i disciplenes midte står så Thomas. Den tvivlende og vantro Thomas, som
traditionen har kaldt ham. Og han gør oprør. Han tvivler egentlig ikke på, at
Jesus lever. Det kan han jo se med sine øjne. Men han tvivler på, om det også
er den samme mand, som var blevet pint og korsfæstet, død og begravet, som står
foran ham.
Thomas
ville have syn for sagen. For Thomas var opstandelsen en løgn og indbildning,
hvis den ikke havde fundet sted som fysisk virkelighed – som noget han konkret
kunne forholde sig til. Thomas ville ikke tro på eventyr, han ville ikke bildes
noget ind. Nej, han ville have fingrene i virkeligheden!
Kære
konfirmander, må jeg sige: her har I jeres spejlbillede og ligemand i bibelen! Og
tilmed én af Jesu allernærmeste venner!
Men
hvad sker der så? Ja, der sker det, som det ikke er mange mennesker forundt, og
som mange søger efter. Thomas får konkret svar på tiltale. Jesus kommer,
stiller sig ind foran Thomas, og viser ham sårene. Og da kan Thomas kun svare:
”Min herre og min Gud”. Lige her bryder troen ud i den tvivlende Thomas. For
lige her opdager han, at den korsfæstede og den opstandne er den samme, og at
det er virkeligt. At døden var efterfulgt af liv i Jesus, og at det, de andre
havde sagt om ham, virkelig var sket.
Kan jeg vise det samme for mine konfirmander i dag? På mage måder ikke! Det syn, Thomas ser, og den tro der følger efter, kan vi andre kun bede om, må komme til os. Vi kan aldrig stikke vores hænder i Jesu sår. Og heldigvis for det. Men vi kan bede om den tro, Thomas får: en tro på at livet er levende og at livet kan besejre døden, sådan som det skete påskemorgen. At livet kan genopstå ud af et mørke og ud af døden.
Vi
kan ikke som Thomas stikke vores fingre i Jesu sår. Til gengæld er det synligt
for enhver, at vores verden her og nu også er fyldt med sår og smertehuller, vi
kan stikke vores egne fingre i. Ja, dem kan vi faktisk ikke blive fri for at se
på og røre ved i vores liv med hinanden. Og hvis vi skal håndtere smerten, og
overkomme den, tror jeg, vi har brug for en tro – en stærk tro.
Kristendommen
og kristen tro er ikke en flugt fra den virkelighed, vi står i. Troen kan
aldrig blive en undskyldning for den virkelige verden. I stedet skænker troen
os et nyt syn og en anden indstilling til den verden, vi står foran, så vi kan
håndtere den. Så vi får mod til at forandre den verden, vi lever i, og omskabe
den, så den bliver værd at stikke fingrene i.
En
tro på, at livet er livet værd, på trods af modgang. At der midt i de åbne sår,
vi bakser med, også er mulighed for heling. At der kan opstå glimt at skønhed
og sprækker af håb, som kommer til os. Ligesom
Thomas oplevede det, da Jesus stod lige foran ham i et levende nu i hans verden.
Men Simon, hvad nu hvis jeg stadigvæk ikke tror, spørger konfirmanderne. Ja, hvad så?
Thomas
tvivlede. Alligevel fik han lov at være én af Jesu disciple. Alligevel fik han
lov til at tale og følges med de andre i deres tro, og alligevel gik han med
dem! Og helt uventet for ham, stod Jesus pludselig foran ham, og troen blev
fuldstændig konkret, så han troede. Den blev noget, han kunne gribe ud efter i
sit liv.
Men
måske skal vi, der stadig bakser med troen, holde fast i de ord, Jesus meget
sigende siger, lige efter Thomas har bekendt sin tro. Jesus siger: ”Du tror,
fordi du har set mig”. Du tror, Thomas, fordi du har fået syn for sagen. Men
”salige er de, som ikke har set, og dog tror”. De som ikke møder samme
overbevisning og samme syn som Thomas, er stadigvæk elskede og troet på af Gud.
Om vi så går igennem et helt liv, i en evig tvivl om os selv og vores tro, så
har vi stadigvæk lov at være her, så er vi stadigvæk inden for Guds rækkevidde
og grebet om af ham. Så er vi stadigvæk troet på!
Evangeliet
møder os og konfirmanderne med en åbenhed og en nåde ud over alle grænser. Hvis
Thomas havde sagt direkte: “Jeg tror ikke på Jesus.” Så havde Jesus sagt:
“Okay. Men jeg tror stadigvæk på dig.” Ikke som en provokation eller en hån. Men
som en frisættelse til at kunne være den, man er, bakse med det, der skal
bakses med, udforske det, der skal udforskes – men i den dybeste grund
stadigvæk vide, at man er troet på af Gud og grebet af ham!
Fornuft
og kristendom, tvivl og tro, har alle dage været to sider af samme sag og af
samme liv, og favnet af Gud. De er ikke hinandens modsætninger, og det har
aldrig været meningen, vi skulle vælge imellem det ene eller det andet. Ved
dåben tegner vi korsets tegn for pande og bryst. Vi forsegler forstanden og
hjertet med Guds tegn. For begge dele skal til i et godt liv. Begge dele skal passes
godt på. Begge dele skal næres, og giver noget godt til livet.
Og
når konfirmanderne – hvis de vil – stiller sig ved alteret til efteråret, er
det både dem, men mest af alt Gud, der bekræfter deres dåb og den forsegling af
det hele liv. Her er det Gud, der bekræfter, at han rummer det hele liv, og
fortæller dem – ligesom Jesus viste Thomas – at de altid har en plads hos Gud.
Amen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar