Prædiken til påskedag (II) d. 17. april 2022 i Brabrand Aarslev Kirker. Matthæusevangeliet 28,1,8. Salmer: 224 – 840 – 829 – 218 – 236 – 227,9 – 234.
Påskemorgen
overvælder mig altid, ligesom kvinderne ved den tomme grav: dagen indeholder
stor glæde, men også frygt og undren.
Påskemorgen
møder os med den påstand, at døden ikke har det sidste ord hos Gud. Døden som
bandt os, og kastede mørke skygger ind over vores liv, er nu forandret. Jesus døde
langfredag på et kors. Men påskemorgen er han stået op, da kvinderne kom ud for
at se til ham. Han brød med døden for vores skyld for at vise os, at døden ikke
har det sidste ord hos Gud. Gud er
livets Gud, håbets Gud, i hvis lys, vi kan leve vores liv.
Døden
lå som en lænke om vores hals. Men nu er vi givet fri af Guds kærlighed til at
leve frit, uden at være tynget af dødens lænker. Vi er fri-halset. Vi er
frelst.
Men
min undren over denne dag er bl.a., hvad denne frelse vil mig i det enogtyvende
århundrede? Var jeg eller er jeg bundet og lænket til døden? Har jeg brug for
at blive frelst?
På Horsens Kunstmuseum hænger Michael Kviums billede ”Handlingen” (skærm). Da jeg mødte det, blev jeg ramt af samme undren, som med påskemorgen: at jeg ikke kunne se, hvad der foregik og hvad jeg skulle bruge billedet til. Jeg havde svært ved at spejle mig i det.
Kvium
malede billedet som en del af en serie, han kaldte ”arvtagerbilleder”, med det
overordnede spørgsmål: Hvad er det vigtigste, vi som mennesker arver eller
lærer af historien?
Hvad
ser vi?
Det
er som om, vi ser det modsatte af handling. Vi ser et gråt billede. Et lukket
rum uden vinduer og udsyn. Vi ser en nøgen mand, med ryggen til beskueren, indkroget
i sig selv. På hans venstre arm er et armbåndsur. Med hans højre hånd hælder
han et glas vin ned i en kop, og dér bliver det til vand. På væggen hænger et
spejl, som ingenting spejler. Der kommer ingenting ind i billedet, og der
kommer ingenting ud.
Og
på rammen er der udskåret små babyfostre med navlestrenge. Men navlestrengene
går bare i ring. Til et lille babyfoster – det spæde lille liv – tilføres der
ikke noget liv.
Hvad
er det vigtigste, vi som mennesker arver eller lærer af historien, spørger
Kvium?
Med
dette billede svarer han, at mennesket arver sig selv – mest af alt. Arver
evnen til kun at tænke på sig selv, uden indblik og udsyn til andre mennesker.
At mennesket lærer og arver den evne at ødelægge alt omkring sig, at være
indkroget i sig selv, og gøre magisk vin til middelmådigt vand. Og at mennesket
arver en krop, som, ligegyldigt hvor meget vi klæder den på eller træner den
op, er udsat for sig selv og sin dødelighed. Og på armbåndsuret kan mennesket
se, at tiden går og snart rinder ud, hvis kroppen ikke allerede havde fortalt
ham om det.
…
Kviums
billede hænger på museet, og bliver som sådan ved med at taler ind i vores tid
og vores sted. Jeg spørger mig selv, om han har ret? To markante begivenheder
minder mig om billedets pointe.
Da
sommeren 2021 ramte os med sin juni-lune, var det som om, vi var urørlige. Vi
havde kvalificeret os til EM. Ingen kunne stoppe os. Heller ikke da vi spillede
åbningskampen i Parken mod Finland. Men så skete det, som ikke måtte ske.
Eriksen faldt om, og alt blev tyst. Og alt andet blev lige meget, undtagen
Eriksens liv som ikke måtte slutte der.
Vi
blev ramt af menneskeligheden og af vores dødelige krop. Vi vidste det måske
godt allerede, og det kan lyde klichefyldt at nævne det. Men denne aften blev
det en meget tydelig fælles erfaring, at selv det stærkeste menneske kan falde.
Og
da vi stod op d. 24. februar i år til nyheden om, at Putin var gået ind i
Ukraine, var det lidt som om, vintergækkens tegn på håb blev erstattet af
Sibirisk koldkrigskulde. Vi blev ramt af menneskeligheden og menneskets
arvelige evne til på få sekunder at rive ned, hvad andre har brugt utallige
kræfter på at bygge op. At gøre magisk vin til ikke bare middelmådig men middelalderlig
vand. Til at ødelægge verden for andre og for sig selv.
…
Jeg
spørger igen: Har jeg brug for at blive frelst?
Ja,
og mest af alt fra mig selv! Fra det jeg arver og det jeg har lært – eller
rettere ikke har lært. Jeg har brug for påskemorgen, fordi den møder mig
med budskabet om, at livet er så uendelig meget større end mig selv. At livet
og Guds kærlighed er større ed det, jeg arver og det, jeg ikke har lært! Fordi
denne morgen møder mig med påstanden om mere dybde, end jeg selv kan bære;
møder mig med mere håb, end jeg selv tør tro. At det mørke, der gang på gang
overgår mig som menneske, nu har fået modstand og kamp til stegen – ja, er
blevet besejret: at Guds liv og kærlighed er større end mig!
Påskemorgens
åbne grav er en modfortælling til Kviums billede.
Påskemorgen
løber kvinderne fra graven. De er givet fri. De er fyldt af glæde og frygt. Modsat
Kviums mand har kvinderne fundet mod til at rejse sig ved mørkets grav, og tage
derfra. De er ikke længere bundet til mørket, men født på ny til lyset!
Påskemorgen
får vi tegnet på, at det magiske og mirakuløse i vores liv aldrig er ovre. Vin
skal ikke bare blive til vand, men vand skal blive til vin, ligesom Jesus viste
i det første tegn, han gjorde, til brylluppet i Kana. Gennemsigtighed skal
blive til fylde og smag; det skal få farve og nuancer.
Og
påskemorgen bryder med urets fortælling om, at tiden rinder og snart rinder ud.
Det er ikke fordi, tiden bliver sat i stå påskemorgen, eller sat ud af spillet.
Men påskemorgen er tiden for altid forandret: den tid, der kommer til os, er
lys. Den tid, der kommer, er fyldt af håb. Kvinderne løber ikke ud i et
ingenmandsland. De løber ud for at møde Gud; for at møde det ansigt de kender
og holder af. De løber ud fordi der altid er noget at løbe ud til, og altid
noget at løbe for!
…
Lige
så virkeligt og aktuelt Kviums billede er, lige så virkelighedsnær og håbefuld
er påskemorgens fortælling. Da Eriksen efter et par timer sendte et billede af
sit livlige selv fra Rigshospitalet, omfavnede vi hinanden, og samlede os i bøn
og taknemmelighed. For livet sluttede ikke der!
Ligesom
at vi i disse dage samler os som mennesker, som nation og som verden imod den
uretfærdighed, en krig er. Vi samler os, og ser ikke bare stiltiende til, at
menneskets ondskab endnu engang bryder ud.
For
vi tror på noget andet, og vi holder fast i håbet fra påskemorgen! At Gud
bevægede sig fra dødens mørke ud i lyset. Og at vi må gøre det samme, når
mørket rammer os.
Vi
kan ikke altid sige det til os selv. For vi arver for meget af det indkrogede
menneske. Men netop derfor kom han til os. Derfor stod han op påskemorgen for
at vise os, at han går med os: ind i ethvert mørke, vi lander i, og henter os
ud i lyset og livet igen. Døden har ikke længere det sidste ord. Vi er sat fri.
Vi er frelst.
Glædelig
påske!
Amen!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar