søndag den 22. oktober 2023

Et kongerige fyldt med fejl

Prædiken til tyvende søndag efter Trinitatis (I) d. 22. oktober 2023 i Brabrand Aarslev. Matthæusevangeliet 22,1-14. Salmer: 729 – 810 – 303 – 330 – 69,5-6 – 2.

Himmeriget ligner en konge, der inviterer til fest. Det er bemærkelsesværdigt at denne lignelse dukker op oven på en festlig uge med fejringen af prins Christians 18-års fødselsdag.

En kommende konge bød ind til fest og mange var inviteret; både dem vi forventede at se til en kongelig fest, statsoverhoveder og kongelige, men også mange nye kendte og ukendte unge mennesker, som matchede den kommende konges generation. Og salen blev fuld af gæster.

Var der også én iblandt, som ikke var festligt klædt på, ligesom vi hører i lignelsen? Måske. Der har i hvert fald været skrevet meget om den unge generations påklædning til den kongelige fest. Er det f.eks. passende påklædning at møde op i hvide tennissokker under en glimmerkjole? Måske ikke eller måske. Vedkommende blev i hvert fald ikke smidt ud, og der var så vidt vides heller ingen gråd og tænderskæren.

Og så var der prins Christians første officielle tale. ”Jeg kan ikke levere perfektion” sagde han bl.a., ”for hvad er perfektion overhovedet? Men jeg kan love dedikation. Jeg vil give alt, hvad jeg har, og lære alt, hvad jeg kan”.

Det var fine ord fra prinsen, og væsentlige ord at få sagt, både for ham som er en del af en generation, der om nogen er kommet til at kæmpe med en perfektionskultur, og at alting på overfladen og på de sociale medier skal se pænt ud. Men selvfølgelig også for ham som kommende konge, der skal navigere i et mangfoldigt land, og som selvfølgelig nu og da vil komme til at træde forkert. Han kan ikke og skal ikke love perfektion. Men hvor er det fint, at han vil gå dedikeret til opgaven!

Og på en måde spejler både festligheden og talen også lignelsen om kongens invitation og fest. For det er ved gud heller ikke perfektion der præger lignelsen. Der e mange anstødssten og ting, der går galt: folket der ikke vil dukke op, kongen der gengælder mord med mord, og så til sidst raserianfaldet på den tavse gæst uden festtøj. Det kan være svært at få øje på den gode Gud og det glædelige budskab i alt dette.

Men jeg tror, vi skal lægge mærke til, at Guds himmerige er midt i alt dette uperfekte; både invitationen og festen, glimmer og glamour, men også alle fejlene. De er også en del af Jesu lignelse, og det er alt dette, Guds himmerige ligner.

Guds himmerige er ikke et fejlfrit land. Nej, selv ikke kongen, som vi må tænke os er Gud, er fri for fejl. Gud kan heller ikke levere perfektion. Men måske er det, Gud lover os i denne lignelse, i stedet sin dedikation til os? At han over for os altid vil forsøge at gøre sit bedste, også selvom det af og til går galt – både for ham selv, men også for os?

I lignelsen ser vi, at Gud bliver ved og ved med at invitere, også selvom de inviterede siger nej. Det må da siges at være en dedikeret vært! Og selvom Gud ender i et raserianfald på den tavse, så hører vi dog, at der til festen ender med at være både gode og onde; et tegn på, at vi er velkomne som vi er, og at vores præstation eller håb om perfektion ikke er noget, Gud går op i. For hos ham er vi alle velkomne.

Ja, eller det vil sige: hvad med den tavse mand? Den tavse mand provokerer kongen, provokerer Gud. Men hvem er han egentlig? Det kan jo ikke passe, at Gud ikke kan se gennem fingre med dårlig påklædning, og slet ikke, når vi også hører, at der er onde til stede ved festen. Så hvem er han?

Måske er han præcis det modsatte af Gud selv. Ikke bare et ondt menneske, men den onde, som altid sniger sig ind i fortællingerne. Det djævelske, ligegyldigheden selv, den som nægter i det mindste at forsøge at lade sig forme og farve af Guds invitation, af Guds kærlighed.

Spørgsmålet om perfektion i Guds himmerige er et urgammelt spørgsmål. Hvordan kan himmeriget tænkes at indeholde noget ondt? Hvordan kan den tavse blive lukket ind til festen? Hvordan kan der være ondt i en verden som vi tror, er skabt god og skab af den gode?

Ja, at sige, at verden kun er god, er for mig at se et ondt udsagn. Vi kan så let som ingenting bevise det modsatte. Vi tænkte måske at én krig i vores nærområde var umenneskeligt nok. Alligevel brød endnu en krig ud for et par uger siden mellem Israel og Hamas, og vi vender os endnu engang i gru mod den ondskab der vælter ned over uskyldige mennesker fra begge sider af hegnet.

Ondskaben er derude, og nogle gange også tæt på os. Nogle gange er den tavs, og vi kan med lethed smide den på porten. Andre gange er ondskaben så råbende, at den overdøver vores liv, og vi står magtesløse tilbage.

Tidligere læge og medlem af etisk råd, Ole Hartling, skrev for nylig i en lille bog om det onde, at vores verden ligger i det onde. Det er et citat fra 1. Johannesbrev i Bibelen i en ældre oversættelse: ”Verden ligger i det onde” (1. Joh. Brev 5,19). Det er et faktum, som jeg sagde lige før, at det onde er til stede, og også i Guds himmerige.

Og lige så længe man har erkendt det, lige så længe har man forsøgt at besvare, hvorfor det er sådan: hvorfor ondskaben er i verden, og forsøgt at forsvare Gud, som siges at være god, og må have skabt verden med det gode for øje, men alligevel også må have lukket det onde ind.

Men for Hartling er spørgsmålet gået hen og blevet både trivielt og kedeligt. For vi kan aldrig få en forklaring eller løsning på problemet. Og måske er det også mere en menneskefødt tanke, at Gud har brug for et forsvar, mere end at det egentlig er noget, Gud har behov for.

Men, skriver Hartling så, ”når der ikke er et forståeligt og logisk svar på spørgsmålet, må det overvejes, om spørgsmålet er forkert. At fastholde ondskabens problem som et problem – ja, at kalde det et problem – implicerer jo, at det kan løses. Måske må man i stedet erkende, at et problem, som ingen løsning har, ikke er et problem, men derimod et vilkår. Når logikken må give op, er det muligvis, fordi der er andre lovmæssigheder på færde.”

Der er andre lovmæssigheder på færde. Ondskaben skal ikke forsøges at forklares eller forsvares. Den er der bare. Den er et vilkår. Den en del af livet, og ikke et problem som skal løses. Verden ligger i ondskaben. Den er en del af festen og af Guds himmerige, og sådan er det.

Men hvordan håndterer vi den, kunne man spørge? Ja, kongen i lignelsen forsøger at smide den tavse ondskab på porten, selvom den nu nok skal vende tilbage igen.

Men hvad skal man så sige til det menneske, hvor det onde ikke forsvinder? Poul Hartlings svoger skrev engang til ham, hvor han havde det dårligt: ”Når det virkelig gælder, er der kun kærlighedens altid hjælpeløse nærvær at komme med”.

Når det virkelig gælder, er der kun kærlighedens altid hjælpeløse nærvær at komme med. Og pointen er jo, at den kærlighed måske ikke er så hjælpeløs endda. Den kan måske ikke løse det onde eller få det onde til at gå væk. Kærlighedens nærvær kan ikke skabe perfektion.

Men hvis man kommer med kærlighed og nærvær til én, der er ramt, er den ramte i det mindste ikke længere alene. Med kærligheden er man ikke ladt i stikken, men en del af en sammenhæng, en del af noget større, som også kan bære med.

Og er det ikke også i sidste ende det, Gud gør i lignelsen, og den Gud er for os? Én der byder sig til, selvom det i lignelsen også ser klodset ud og selvom han kommer galt afsted. Han inviterer dog, rækker os sin hånd, rækker os sin hjælpeløse kærlighed og sit nærvær. Han forsøger at give alt hvad han har: han går dedikeret til opgaven i at elske os!

Han kan ikke levere perfektion, ligesom prinsen, og ligesom vi selv nok heller aldrig nogensinde kan eller skal. Men måske dedikation overfor hinanden, i en hverdag og i et himmerige fyldt med fejl.

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden
Som det var i begyndelsen, således også nu og altid
og i al evighed.

Amen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar