onsdag den 19. marts 2025

Men hun svarede: Jo, Herre

Prædiken til anden søndag i fasten (I) 16. marts 2025 i Brabrand Aarslev Kirker
Matthæusevangeliet 15,21-28. Salmer: 750 – 598 – 582 – 192 – 158v5-9 – 11

Jesus var ikke uvant med, at folk gik i rette med ham. I det ny testamente hører vi igen og igen skriftkloge, præster og farisæere, ja sågar disciplene, stille ham til ansvar for datidens samfundsorden og den tradition, han selv kom fra.

Man må ikke spise med fremmede, indvendte de, da han satte sig hos et ensomt menneske for at dele et måltid mad. Man må ikke arbejde på sabbatten, kommenterede de, da han netop havde givet en mand livet tilbage på den hellige hviledag.

Men igen og igen afviser Jesus deres forældede traditioner og fremmedgørende regler. I og med Jesus er Guds rige brudt frem. Og her er det Guds nåde, det kærlige blik for det enkelte menneske, der er i centrum.

Det vil sige: lige indtil den dag, Jesus møder den kanaanæiske kvinde.

For som vi lige har hørt henvender en kanaanæisk kvinde sig til Jesus i en tro på, at han vil hjælpe hende og hendes syge barn. Hun beder ham inderligt. Men han afviser hende pludselig ved at håndhæve, at der er forskel på dem. Hun er ikke den, han er sendt til for at hjælpe. Det brød han skal give, må hun slet ikke spise – underforstået: de er slet ikke fra samme kultur eller religiøse ståsted. Der er forskel på dig og mig, siger han til hende.

Men er det ikke netop fuldstændig ligegyldigt, hvem man er og hvor man kommer fra? Har Jesus ikke netop delt sit liv med dem, andre kaldte forkerte? Har han ikke netop kaldt livet frem i alle de blinde og halte, og de spedalske uden for byens mure, som andre indenfor murene end ikke ville anerkende?

Alt stritter på den kanaanæiske kvinde og hun svarer ham derfor prompte tilbage: Selvfølgelig kan jeg spise af det brød, du giver. Brød er brød. Hjælp er hjælp. Kærlighed er kærlighed, Jesus. Og hvis du kan og hvis det står i din magt, så giv den videre!

Sådan!

I dag er det ikke Jesus, der er vores forbillede. Det er derimod den kanaanæiske kvinde. Det er hende, vi kan spejle os i og hente styrke og mod fra. Ikke kun i hendes tro. Men også i hendes håb på forandring for det, hun er ved at miste, og allermest i hendes vedholdende råb, da der ikke bliver lyttet til hende.

Kvinden håber. Hun er båret af en længsel efter at tingens tilstand bliver anderledes, i første omgang for hendes datter, men måske også for hende selv.

Og som hun står der, kan vi stille os selv hen ved siden af hende. For da ligner hun til enhver af os, der har oplevet magtesløshed. Hun ligner os der har følt os alene og råbt en magthaver ind i ansigtet, som ikke ville lytte, eller råbt på et system som ikke bare ville bøje sig bare en lille smule ind over os og se os, og det vi kommer med.

Kvinden frygter dagen i morgen, og hvad der mon vil ske af ulykker. Også på den måde ligner kvinden enhver af os, som i disse kolde vinterdage står og ser måbende til, at temperaturen imellem verdens politikere og magthavere om muligt bliver ved med at falde.

Der står vi, nogle gange sammen, andre gange helt alene ligesom kvinden, og scroller igennem den ene dårlige nyhed efter den anden, og frygter for at en ny dæmon får sat sig på tværs, og måske i sidste ende kan komme til at gå ud over ikke bare vores medborgeres liv ude i verden men også vores eget. Og det første er lige så slemt som det sidste.

Der står vi ved siden af hende, for hun ligner os. Det er et ensomt sted, hun står, og den følelse genkender vi.

Men jeg ser hende også udefra. Og der beundrer jeg hendes styrke, da hun nægter at lade sig kue, og ender med at råbe. Hendes stemme, hendes ord og hendes insisteren på forandring er hendes skarpeste våben. Hun tager hånd om sin egen skæbne og nægter at være offer.

Hun råber så stærkt og så vedholdende og så udholdende lige op i ansigtet på ham, som kan gøre noget ved det. Nej, Herre, jeg er ikke for ringe til at modtage den hjælp, du kan give. Jeg er faktisk præcist den, der har brug for din kærlighed og omsorg, nu mere end nogensinde før, og jeg bliver ved med at stå lige her, indtil du fatter det! Siger hun.

Jeg kigger på hende udefra og tænker, om jeg har et modigt sted i mig, som kunne gøre som hende? Om jeg har samme styrke? Og fra et mere opgivende sted i mig kan jeg også tænke: hvad nytter det?

Men kvinden er båret af længslen efter forandring; efter at noget kunne være anderledes. Og den længsel er aldrig nytteløs.

I første omgang råber hun for at redde datterens liv. Men dernæst bliver hun, som kvinderne på kampdagen forrige lørdag, indigneret over den uretfærdighed, Jesus møder hende med, da han begynder at liste forskellene op imellem ham og hende. Hendes råb er også et råb om, at han må behandle hende som et menneske, og se på sagen, på det hun kommer med, og ikke først vurdere hende på kultur, hårfarve, sprog eller lignende.

“Det er utroligt” sagde Søren Kierkegaard engang, ”hvad et menneske kan udholde, blot det føler, at der er en mening med modgangen eller lidelsen” Jeg er ret sikker på, at kvinden med rette kunne blive ved med at have råbt ad Jesus, fordi det aldrig bliver nytteløst at kæmpe netop for sagen; for det der er imellem os.

Det er derfor, kvinden går til Jesus: fordi hun oprigtigt tror på, at her er der et menneske, som ikke vil se på det ydre, og som vil være ligeglad med hendes baggrund. Et menneske som vil se hende som medmenneske og intet andet.

Kvinden taler fra hjertet. Og derfor bliver Jesus også ramt af hende. Selvfølgelig. For han er ikke lavet af is. I et splitsekund møder han hende som et fejlbarligt menneske, der kommer til at afvise. Men da hun taler fra hjertet, fra det sted, Jesus selv er allermest til stede, bliver han ramt.

Kvinden er som vintergækken, eller påskeliljen der bryder frem i disse dage. Hun trodser den iskolde jord, som om det var det mest naturlige i hele verden. Hun bryder frem og springer ud, selvom vinden suser om ørerne på hende. Og lige der forkynder hun, at der stadigvæk kan bryde noget godt frem af mørket, og at der stadigvæk er noget at bryde frem for. Hendes råb og håb er som blomsterne, der lyser lige ind i hjertet på alle kolde hjerter. Hun lyset op og minder os om, at noget godt stadig findes.

Og derfor bøjer Jesus sig også for hende og ser hende. Han er ikke lavet af is. Han kan røres og bliver rørt af det mørke hun kommer fra.

Ja, for det er måske netop der, han er allermest til stede? Han skræmmes ikke af mørket eller af hendes skrøbelighed. Evangeliet forkynder også i dag, at Jesus nærmer sig netop dét menneske. Disciplene forsøger at jage hende væk. Men hun gør modstand og Jesus røres, som han har gjort så mange gange før af det, der er skrøbeligt, det der helt åbenlyst er udfordret på sin eksistens og sit værd.

Det tog noget tid. Og denne gang var det ikke Jesus, der belærte de andre om det. Men det var kvinden, der råbte, og Jesus hørte hende. Til sidst.

Og det er evangeliet, vi skal tage med os. Må vi finde mod, som den kanaanæiske kvinde, i alle vores kampe til at håbe og råbe – ikke kun på hinanden men også på Gud. Må vi finde mod til at være vedholdende og udholdende i vores bøn om forandring for dagen i morgen.

Og må Gud høre os. Standse ved os, når mørket er slået ind over os og vi svajer i vinden med vores egen lille skrøbelige blomst. Må han se os, høre os, røre ved os og lade sig røre af alt det vi kommer med.

Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden
 som det var i begyndelsen
 så ledes også nu og altid og i al evighed

Amen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar