Prædiken til påskedag (I) 20. april 2025 i Brabrand Aarslev Kirker. Markusevangeliet 16,1-8. Salmer: 224 – 448 – 826 – 218 – 236 – 427 – 240.
Forleden dag var jeg i København og gik
ved et tilfælde forbi indgangen til Tivoli.
Indgangen til Tivoli er nærmest
ikonisk. Den vil os noget. Den lyser op. Den er som en portal ind i en anden
verden af latter, lys, farver og forlystelser. Den er noget helt særligt, fordi
man ved, at går man igennem der, går man fra grå virkelighed, indtil en magisk
verden, hvor legen er forstørret og hvor håbet er at overraske dig.
Sådanne porte og portaler er der
overalt. Indgange eller udgange der vil os noget. Porte, buer, og åbninger, som
vi skal gå igennem imellem stadier og forskellige virkeligheder. Der er noget
løfterigt ved porte. Noget stort.
De kan være festlige som Tivolis. Eller
mægtige som Triumfbuen på Champs-Élysées i Paris, der vidner om en sejrende
nation efter første verdenskrig. De kan være pyntede som en æresport, bygget
til ære for den kærlighed som var, som er, og som kommer.
Portene kan være hemmelige og måske
også uhyggelige. I Narniabøgerne er porten ind til det fortryllede land
et glemt garderobeskab. Og i Harry Potter bøgerne skal alle troldmænd i
menneskenes verden løbe igennem en væg af mursten, en skjult port på
banegården, for at komme frem til perron 9¾ og toget til troldmandsskolen
Hogwarts.
Da jeg var barn, boede jeg tæt på byens
legeplads. Når min søster og jeg skulle derover, gik vi ned i vores have, ud
igennem læhegnet. og så var vi fremme.
Men når vi skulle hjem igen var
læhegnet pludselig blevet til en massiv mur af træer og mørke. Vi kunne ikke
finde porten i læhegnet, som skulle føre os sikkert hjem igen.
Derfor malede vores mor en hvid ring
rundt om en lygtepæl, som tilfældigvis stod der, hvor vi skulle ind. Andre må
have undret sig over ringen. Men min søster og jeg vidste, at når vi fandt
lygtepælen og den hvide ring, kunne vi finde porten i læhegnet, gå igennem
mørket, og finde hjem igen.
…
Påskedag er som en port; en port der
går os i møde og tilsiger os, at der nu går en vej fra død og liv.
Påskedag er som en port; en port der
som morgenstunden forkynder, at der efter nat altid kommer dag, at der efter
modgang altid kommer medgang og lys.
Påskedag er som en port; en port vi går
ud af ud evigheden, fordi englens budskab: ”han er opstået, han er ikke her”, skubber
os ud af graven og ud i livet igen. Og dér er Kristus opstanden!
Det er det, vi fejrer i dag. Det er
fantastisk! Det er ubegribeligt! Og sådan reagerer kvinderne også den første
påskemorgen.
Kvinderne løber ud til graven for at se
til den døde Jesus. Men da de kommer ind i den mørke gravhule, møder de i
stedet en engel, som siger ordene: ”Han er stået op. Han er ikke her”.
Og det får ikke først smilene frem.
Tværtimod. De bliver forfærdede over ordene og vender straks om med frygt og
forfærdelse i hele kroppen. De bliver bange, som der står.
Men hvad ser de, da de vender sig om?
De ser påskemorgens port! Bagved dem åbner den sig, og de ser lyset, der vælder
ind i graven og bryder med mørket. Der ser åbningen og udgangen til livet, til håbet,
til det grønne græs og til alle de levende mennesker på den anden side. Hvad
end de mærker af modsatrettede følelser over englens ord, giver ordene dem
alligevel mulighed for at vende sig om og løbe afsted, igennem porten, ud i
lyset.
Og det er påskemorgen! Det er
opstandelsen!
Jesus sprængte sig vej gennem dødens
port tilbage til livet. Han var den første, der gjorde det i ly at natten. Og
kvinderne gentager det, som de første, påskemorgen. De hører, at de ikke
længere skal være i gravens mørke. De aner at det fantastiske er sket, uden
måske helt kunne forstå det.
Men på det håb, løber de alligevel afsted.
Og fra og med i dag, er det håb også vores.
Påskemorgen og kvinderne i graven
fortæller os, at selv gennem tårer kan vi få øje på engle.
Påskemorgen og kvinderne i graven
fortæller os, at der selv i det dybeste mørke kan findes håbefulde ord.
Påskemorgen og kvinderne i graven
fortæller os, at vi nogle gange må gå ind i mørket, være der, men at der bag os
også kan åbne sig en port af lys. En port vi kan gå igennem, ud i livet igen.
Det kan tage tid. Det kan vare evighed.
Porten kan være lille, og den kan gemme sig mere end hvad godt er. Måske I
sidder og tænker på, hvilke porte I er gået igennem i jeres liv, og hvilke
porte I har stået under. Porte hvor I gik fra mørke til lys. Eller måske I
kommer i tanke om de porte, I snart håber, vil åbne sig for jer. Lyssprækker i
mørket, hvor I igen får mulighed for at gå den rigtige vej.
I dag mødes vi af håbet om, at påskens
port altid vil være et sted. At der bag om ryggen på os altid kan åbne sig en
sprække af lys, som vi kan vende os mod og gå i møde.
Jesus var den første, der gik vejen.
Den første som fjernede stenen fra vores bryst, fra vores mørke. Og derfor vil
han altid gå med os ind i mørket, men også altid vise vejen ud igen. Ja, måske er
han som den hvide ring rundt om lygtepælen, vi altid kan lede efter og få øje
på, og føle os trygge hos hele vejen.
…
Forleden dag så jeg en ny dokumentar på
DR om Jonas Petersen, sanger og digter i Hymns From Nineveh. DR har fulgt ham
det seneste år i en svær tid, på vej tilbage fra en depression.
DR filmer ham, men han filmer også sig
selv i de allermest sårbare øjeblikke midt om natten, hvor et tankemylder har
afbrudt hans søvn. I øjeblikke hvor tårerne triller ned ad kinderne på ham og
hans verden er krøllet helt sammen.
Det er barsk at se og barskt at høre.
Jonas giver os indblik i stunder så angstfyldte, at de knap lader sig filme.
Han prøver at formidle mørkets kræfter og alt det der fylder i ham, og som
mange af os andre knap forstår. Og med det forsøger han at vise os en del af
virkeligheden – også når den er barsk.
Hvorfor depressionen kommer, ved han
ikke. Hvorfor mørket slutter sig om ham, ved han ikke. Og hvordan han kommer ud
af det igen er heller ikke tydeligt.
Men en dag det banker på døren, sker
der noget. Et bud leverer en buket blomster ved hans dør og går igen.
Blomsterne viser sig at være fra en god ven, som har hørt om Jonas situation,
og nu blot vil vise sin medfølelse. Blomsterne er smukke, og vedlagt er der et
lille kort, hvori der står: Hold ud. Jeg tror, der blir lys i dig igen.
Hold ud. Jeg tror, der blir lys i dig
igen. Vennen bliver som en lille hverdagsengel midt Jonas stue. Og ordene
bliver som englens ord til kvinderne i graven. De får endnu engang tårerne til
at trille ned ad Jonas’ kinder, men nu af glæde. Ikke fordi depressionen
pludselig er væk, eller at han med det samme mærker lyset, ligesom kvinderne
heller ikke gjorde det lige med det samme.
Men fordi ordene kom til ham. Fordi han
i ordene kunne ane en et håb.
Og bare det at ane håbet var som
påskemorgenstunden, der lyste ham i ryggen. Håbefulde ord midt i mørket der
åbnede en vej; en lille sti fyldt af påskegule liljer, han snart kunne træde
ind på.
…
Påskemorgen vælder lyset ind i graven.
Kvinderne står med tårefyldte øjne og lytter til englens ord. Og bagom ryggen
på dem strømmer lyset ind.
Er lyset stærkere end mørket? Er Guds
kærlighed stærkere end alt andet, ja, selv døden? Ja, det tror vi og det er
påske!
Påsken er et ord, der forstyrrer vores
mørke.
Påsken er et lys, der varmer vores
indre.
Påsken er en port, der åbner sig bag
os, og opstandelsen er den virkelighed, vi altid har i vente og altid kan gå ud
i. Leve i. Være i. Både når vi er bange og når vi ikke længere er det. Kristus
er opstanden og vi med ham!
Glædelig påske
Amen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar