Prædiken til sjette søndag efter påske (II) d. 29. maj 2022 i Brabrand Aarslev Kirker. Johannesevangeliet 17,20-26. Salmer: 747 – 448 – 335 – 321 – 400,2 – 725.
Evangeliet,
som vi lige har hørt, er en del af en længere tale, Jesus holder, kort før han
bliver korsfæstet langfredag og genopstår påskemorgen. Man kunne også kalde
talen for Jesu sidste vilje. For disciplene omkring ham virkede den som en
forberedelse til påsken. For os i dag er talen mere en slags
efterrationalisering på den anden side af påsken. Derfor læser vi den nu for at
forsøge at forstå, hvad der skete i påsken, og hvad det var, Gud og Jesus
ville.
I
denne del af talen beder Jesus om, at disciplene må være ét i ham, ligesom
Jesus er ét med Faderen.
Det
betyder, at hvis disciplene og os i dag er ét med hinanden og ét i Jesus, så
ved vi, at vi er ét med Gud, for Gud og Jesus er den samme. Da er vi også ét
med skaberen, ét med livgiveren, ét med kærlighedens kilde. Vores menneskelige
enhed med hinanden bliver altså et billede på Gud, ja, måske ligefrem en
åbenbaring af Gud i verden. Vores kærlighed og vores enhed som mennesker
repræsenterer Guds kærlighed.
Jesus siger, som et sidste ønske, inden han skal dø: Vi skal være ét!
Det
er store ord. Og det er væsentlige ord, også en dag som i dag – og i en tid som
den, vi er i nu. For jeg tror ikke, Jesus bare tænker, vi skal være ét med
vores nærmeste. Nej, vi skal være ét som kirke, som fællesskab, som mennesker
på den skabte jord, som vi har fået foræret. Og så er det straks en anden sag.
Hvordan
er man ét med hinanden? I vores nære forhold, som i den store verden?
Som
et billede på det, kommer jeg til at tænke på, at vi på onsdag skal stemme om
det danske forsvarsforbehold i EU. Afstemningen kommer som en konsekvens af en
tilspidset udenrigspolitisk situation. Det er blevet tydeligt, at vi skal stå
sammen. At vi har meget at vinde ved at være ét med hinanden, og alt at tabe,
hvis vi ikke i disse dage holder sammen.
Uden
at gå ind i det politiske omkring forbeholdet, så er der, på den ene side,
noget der provokerer mig ved det overhovedet at have et forbehold. Det er der
ikke særlig meget enhedstænkning i. ”Ja” sagde vi i 1972 ”vi vil gerne være med
i EU”. ” MEN HOV”, sagde vi så i 1992 ”Vi vil bare også godt bestemme lidt selv
og have en række forbehold godkendt, hvis vi skal blive ved med at være med”.
Der
er noget lunkent over et forhold, der er sådan. Man vil gerne være ét med
hinanden. Men man vil det kun, hvis en række krav kan blive opfyldt. Hvis en
række forbehold kan blive tilgodeset. Og hvem gider at være en del af sådan en
aftale?
På
den anden side, er det vel også sådan, verden fungerer? Og sådan menneskelige
relationer fungerer? Et forbehold betyder ikke nødvendigvis, at vi ikke kan
være noget for hinanden. Jesus siger: Vi skal være ét. Han siger ikke: vi skal
være ens. At være ét er noget ganske andet end at være ens og fuldstændig enige.
Når man er et, er man stadigvæk sig selv hver især. Men det fælles, som man er
en del af, er vigtigere end én selv.
Det
er som to mennesker, som holder af hinanden, der både kan være uenige og
forskellige. Men kærligheden forener det, som er forskelligt fra én selv. Man
holder ikke op med at være forskellige, fordi man er sammen. Kærligheden vinder
og binder sammen og gør det fælles vigtigere. Her kan man se igennem forbehold
og særligheder ved den anden. For der er noget større på færde, som er vigtigere
end alt andet: nemlig at være ét. Forbundet i kærlighed.
Det væsentlige, kunne man sige, tilbage i 1992 var, at EU alligevel ville os, selvom vi havde og har vores forbehold. EU kunne også rumme os, som vi var; se igennem forskellene og rumme mangfoldigheden i det europæiske fællesskab på kryds og tværs af lande, sprog, kulturer og religioner. ”Vi behøver ikke være ens” sagde EU. ”Men vi vil gerne være ét”.
”Vi
skal være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig” siger Jesus.
Kirken
her giver os et andet billede og blik for at være ét. I kirken bliver alt det,
der gør mig til noget særligt uvigtigt, og alt det, der gør mig speciel, bliver
ligegyldigt. I dette rum er vi elskede før noget andet. Overfor Gud er det ikke
afgørende, om vi er AGF-fans eller om vi mangler et ben. Om vi er naturelskere,
musikentusiaster, eller alle andet der kunne tegne en forskel. Det er alt
sammen menneskelige forskelle, vi indretter os selv og verden efter. Men i
dette rum, er vi og behøver vi kun at være mennesker, som vi er.
Og
vi er mange forskellige mennesker samlet her. Hvor finder vi ellers sådan en
enhed i dag? Vi bor sammen med dem, vi ligner. Vi arbejder med dem, vi deler
uddannelse eller arbejdsinteresse med. Vi er venner med dem, der stemmer det
samme, dem der spiser det samme, dem der har samme smagfulde indretning af
deres hjem.
I
kirken er det anderledes. Her er vi ikke ens. Slet ikke. Men vi er ét i dette
rum og i Jesus Kristus, som møder os alle med samme velsignelse og kærlighed.
Jeg
tror, det ligger dybt i os alle, ønsket om at være ét, at være en enhed, ønsket
om samhørighed. Og vi kan høre, når vi åbner ørerne og nyhederne, at ensomheden
særligt blandt unge er stor. Selv i en verden, der er blevet større, mere
global og hvor den enkelte kan være mere synlig end nogensinde før via
telefonen, ja, så medvirker det måske også til en større ensomhed. Vi glemmer
at ses. Vi gemmer os bag skærmen, og ender med at miste det basalt
menneskelige: at være en del af noget andet. En del af noget større.
Hver
gang vi fejrer nadver sammen ved knæfaldet, beder præsten: ”Opstandne Herre og
frelser, du, som selv er til stede blandt os med al din kærligheds rigdom”. Vi
beder om, at Jesus må bo ved troen i vores hjerter, at vi bliver faste i det
evige livs håb, at vi må vokse i kærligheden – og så kommer det smukke: ”For at
vi må blive ét i dig, ligesom du er ét med Faderen”.
Dette
er en bøn, men det er også en drøm. En drøm, som Jesus også udtrykker i
evangeliet i dag, at vi skal være, hvor han er. For ved at være, hvor han er, er
vi befriet fra ensomhed, befriet fra kun at være os selv. Ved nadverbordet kan
vi komme, som dem vi er, med alt hvad vi bringer med os, og blive ét i ham. Og
samtidig bliver vi også ét med dem, der knæler ved siden af os, som vi måske
slet ikke aner, hvem er. Og vi bliver et med alle dem, der i generationer før
os har knælet det samme sted.
Sådan rækker kirkens og nadverens fællesskab langt ind i os selv og langt ud over os selv. Vi bliver ét. Ikke ens og ikke enige. Men ét i et fællesskab og i et rum, der samler os på tværs af meninger og politiske ståsteder, på tværs af indkomst og fritidsinteresser, på tværs af dit og mit og vores og nabostridigheder. Vi sidder side om side med mennesker, der er ét med Gud og derfor også ét med mig. Alt andet udviskes, fordi enheden og fællesskabet er større og vigtigere end det, der ellers måtte skille os ad.
Jesus
siger: Vi skal være ét!
Måske
betyder det også i strengeste forstand, at vi ikke lever op til at være kirke
og være mennesker – være ét – hvis nogen føler sig uden for fællesskabet. Vores
forhold til hinanden – vores enhed – er også en åbenbaring af Guds enhed.
Derfor er vores hænder også Guds hænder, og vi er hinandens ansvar. Kærlighed
skal forene os, og vi skal blive ét med hinanden.
Dér
har vi noget at kæmpe for. Der har vi en drøm at holde fast i. En vilje, som
Jesus i sine sidste timer holdt fast i, var væsentlig for dig og mig. Også i
dag.
Ære
være Faderen og Sønnen og Helligånden
Som det var i begyndelsen, således også nu
og altid og i al evighed.
Amen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar