søndag den 12. juli 2015

Hvem er i himlen? Og hvem er på jorden?

Prædiken ifm. gudstjeneste på DKGs sommerhøjskole d. 9. juli, under temaet: "Er der nogen i himlen?"
Johannesevangeliet 1,1-5;14 og Romerbrevet 10,1-8

Er der nogen i himlen, har I spurgt jer selv om i denne uge, og jeg tænker ikke at I har set svar (ellers må I gerne sige det nu!). Spørgsmålet er også et der udfordrer mig. Dagligt. Den Gud, som vi traditionelt har sagt sidder i himlen: Hvem er det lige han er? Hvad betyder almægtig? Hvem er det vi forestiller os, som er større end det vi selv kan forestille os? Kan vi overhovedet vide noget om Gud?

Og lige netop med spørgsmålet: ”Er der nogen i himlen?” tænker jeg også af og til, om det er rigtigt spurgt. Giver spørgsmålet mening? Er det ikke bare et udtryk for barnetroen, hvor vi er nødt til at danne os billeder og steder, for at kunne forholde os til noget? Og er himlen i virkeligheden ikke bare et udtryk for den alomfavnende og allestedsnærværende Gud, vi tror på?

Mange teologer og filosoffer har forsøgt sig med disse spørgsmål. Munken Anselm gjorde i 1000-tallet forsøg på at bevise Guds eksistens gennem tænkningen, fornuften og forstanden. Senere omkring 1200-tallet forsøgte Thomas Aquinas sig med et bevis gennem vores erfaringer – at verdensordenen og forgængeligheden skulle været et udtryk for Guds intelligente planlægning og styring. Sådan har man med tiden gjort sig forsøg på at finde ud af, om der er nogen i himlen, og i så fald: hvem!

Spørgsmålet, om vi kan vide noget om Gud, kan også stilles anderledes. I stedet for at gå efter et hårdnakket bevis for eksistensen kan man tage udgangspunkt i Guds eksistens, på eller anden måde, og spørge: Hvordan kan Gud, som øjensynligt ikke er af denne verden, blive kendt i (netop) denne verden?

Når vi vil sige noget om Gud i denne verden, er vores eneste værktøj at gøre og danne billeder: Billeder fra vores egen verden, som vi siger ”ligner” Gud, men som ikke har fuldstændig identitet med Gud, fordi vi ikke kender den fuldstændige identitet. Det kan jo være svært for os at forestille os noget, uden for det vi selv kan se og forstå, og derfor danner vi billeder og laver allegorier.

Vi kan f.eks. ligge mærke til, hvordan vi omtaler Gud. Han er jo ikke bare hvem som helst. Han er Gud. Med stort ”G”. Dermed har vi gjort Gud til et egenavn – personificeret ham, ligesom vi gør med vores egne navne og personer. Og når vi begynder at beskrive ham, siger vi f.eks., at han er som en far. Vi sætter lighedstegn mellem Gud og vores far, som vi i de fleste tilfælde er én, vi forbinder med noget godt og trygt.

Et andet billede, som vi finder meget brugt i det gamle testamente, er, at er Gud er en klippe. Og det betyder jo ikke at Gud er hård som sten, gråsort i nuancerne, fuldstændig uflytbar, stejl og ubestigelig. Nej, det betyder vi forbinder Gud med noget trygt, fast, noget der ikke rokker sig, noget vi er sikker på, også er der i morgen osv. Men bemærk hvordan billederne, selvom om vi putter konkrete billeder på, stadigvæk er åbne billeder, og frie for fortolkninger.

Gud er med andre ord, noget vi oplever i billeder og ud fra det perspektiv vi selv står i. Derfor er Gud forskellig alt efter hvem du spørger, og alt efter hvilke billeder de har i deres forråd.

Men når vi nu taler om billeder, så er der jo noget ganske særligt ved den kristne Gud, som på sin vis eliminerer spørgsmålet om, hvem der sidder i himlen. Spørgsmålet er vel ikke, hvem der er i himlen, men i stedet: Hvem der er på jorden, og hvem der er ved siden af dig!?

Jeg bliver somme tider spurgt til, om jeg kan sige hvad forskellen er på de tre store monoteistiske religioner: Jødedom, kristendom og islam. Eller rettere: Folk spørger ikke. Folk konstaterer over for mig, at netop de tre religioner jo altså har det samme udgangspunkt. At Koranen og det gamle testamente ligner hinanden ualmindeligt meget, og at det derfor også må være den samme Gud vi tror på. Og lige her tænker man måske på, at man med denne viden jo kunne have undgået mange religionsstridigheder. Hvad er det egentlig, vi ikke har forstået?

Ja, siger jeg. Det kan der være noget om. Men den store forskel er bare, at Kristendommen ikke sluttede med det gamle testamente. Hvis vi kun havde det gamle testamente, ville der aldrig have været noget, der hed kristendom. En banal pointe! Men det helt afgørende er jo, at Gud netop ændrede form og karakter, og blev en som os! Og spørgsmålet er derfor, som jeg spurgte lige før: Hvem der er på jorden?

Vi skal, som Luther sagde, ikke forholde os intellektuelt til Gud, men tage udgangspunkt i, at Gud selv har givet sig til kende for os! Udgangspunktet for alle kristne er, at Gud lod sig selv føde på jorden i Jesus Kristus. At Gud gjorde sig selv til kød og blod – altså til et menneske, som der stod i Johannesevangeliet. Og dermed har Gud, i en vis forstand, givet afkald på at være den fjerne, hinsidige og udefinerbare magt, som vi tilegner himlen i vores spørgsmål ”Er der nogen i himlen?”, og som vi indtil videre har prøvet at sætte ord på. Gud er med Jesus Kristus gået ind i vores virkelighed og menneskers historie. Han er den levende Gud, som møder mennesker på deres egne betingelser, ved f.eks. at dele deres lidelser og glæder, og give dem tro og håb!

Er der nogen i himlen? Hvem er I himlen?

Ja, jeg ved det ikke. Men det er måske heller ikke så interessant? Jeg synes i hvert fald, at det er langt mere interessant at se, hvem Gud gjorde sig selv til, og hvilken betydning det har for os i dag og for vores liv. For som Paulus siger det, så er Guds ord – Gud selv – helt tæt på os: nemlig i vores mund og vores hjerte.

At Gud gjorde sig til menneske gennem Jesus, for at genoprette sin skabning og os, betyder for mig, at jeg ligeså må se til mit medmenneske! Det er det jeg læser, når jeg læser Jesu lignelser om den fortabte søn, om den rige bonde, om den barmhjertige samaritaner osv.. Det betyder, at jeg ikke behøver at stile mit hoved og mit liv mod himlen i tilbedelse af Gud, men at jeg i mit liv kan erfare hvad Gud er, ved at lægge øre til det, Jesus gør og siger, og give det videre til andre.

Vores tro skal ikke få os til at se opad eller væk fra denne verden, men den skal tværtimod rodfæste os lige her hvor vi står, og få os til at se direkte på vores næste – på vores sidemand. Vores sidemand er ikke Gud – langt fra – men når vi står over for vores næste, står vi altid over for det ord, Gud har lagt i munden på os, om at vise tillid, kærlighed og barmhjertighed. 

Betyder det, at der ikke er nogen Gud i himlen? Nej, ikke nødvendigvis. Jeg har stadigvæk brug for at bede en bøn. Jeg har stadigvæk brug for at føle mig elsket – ikke bare af min familie og af mine venner – men også af en altomfavnende Gud. Og himlen som billede er godt til at illustrere, at Gud er nærværende alle steder. Og jeg tror at han findes. Men i hvilken form, i hvilken sfære, i hvilken størrelse og tykkelse, i hvilken nuance eller farve ved jeg ikke. Og det er heller ikke interessant. Så længe troen på Gud, får mig ned på jorden, og skubber mig ud i livet – ud til jer!

Amen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar