søndag den 5. februar 2017

Guds rige skal deles!

Prædiken til Sidste søndag efter Helligtrekonger, d. 5. februar 2017 i Enghøj Kirke
Matthæusevangeliet 17,1-9

Når jeg står foran noget smukt og rørende, kan jeg ikke altid lade være med at tænke på, at jeg gerne vil have et billede af det. Jeg er vel blevet en del af mobiltelefonernes og selfiernes generationer, der gerne vil have billeder af alt, og dele dem med andre, og også ret let kan komme til det med en mobiltelefon eller IPad. Måske I kender det fra jer selv? At stå foran noget, der er så smukt, at det er nødt til at blive foreviget i et billede, som man kan tage med mig sig og kigge på.

Nogen gange når jeg at få telefonen frem. Andre gange ikke. Men lige så ofte jeg får taget billedet i situationen, og måske endda når at overveje den rigtige vinkel på billedet, det rigtige lysindfald, og får indstillet skarpheden; lige så ofte tænker jeg også bagefter, at billedet på ingen måde opfanger essensen af det smukke øjeblik, og det, der i virkeligheden gjorde indtryk på mig. Billeder kan gøre indtryk og opfange meget, men ikke alt. Lydene og duften, nærheden, stemningen og det egentlige smukke øjeblik, opfanger kameraet ikke altid på samme måde, som hvis man er der selv, og er til stede i øjeblikket.

Disciplen Peter, som var taget med op på bjerget sammen med Jesus, prøvede i virkeligheden på det samme: Han ville opfange det smukkeste øjeblik, han så på bjerget. For da Jesus havde fulgt disciplene og Peter derop, viser Moses og Elias sig for dem i forklarelsens lys sammen med Jesus, og Gud fortæller dem, at Jesus er hans udvalgte søn. Det er her, det går op for disciplene, hvem Jesus i virkeligheden er: at han er Guds søn. At Gud gennem Jesus vil vise disciplene – og os alle sammen – hvad Guds rige er. Det smukke er, at Guds rige viser sig lige foran dem!

Og det er så overvældende for disciplene og for Peter, at han straks tænker, at lige præcis dette øjeblik skal foreviges – at lyset skal gemmes på. Moses, Elias og Jesus, og det lys de står i, skal have et hjem og et sted at være, og derfor foreslår Peter at bygge tre hytter – én til hver! Det virker nærmest komisk: at han først ser noget smukt, og derefter, som en anden tømrer, straks vil i gang med at bygge hytter til det smukke.

Tanken er i grunden god nok. Men udfordringen er den samme for Peter, som den er for os, når vi står der og gerne vil opfange lyset og den rigtige stemning på et billede. Det fungerer ikke. Der mangler noget, og vi glemmer at være til stede i det, der sker. Huset kan holde lige så meget – eller lige så lidt – på forklarelsens smukke øjeblik, og hele Guds rige, som pludselig står foran dem, som vores billeder kan holde på den stemning, vi tog et billede af.

Der må noget andet til. Peter får ikke lov til at bygge hytterne, men går i stedet med Jesus og disciplene ned af bjerget igen. Spørgsmålet er nu, hvordan Peter kan forevige det, han så og blev en del af på bjerget, og hvordan han på en anden måde kan tage det smukke med sig, og give det et hjem for foden af bjerget?

Da Jesus, sammen med Moses og Elias, står i forklarelsens lys på bjerget, indtræder en ny forståelse af, hvor Guds rige og love befinder sig. Gud siger: ”Det er min elskede søn”. Og da han siger det, bevæger Gud sig fra himlen til jorden, og tager bolig iblandt os. Han gør sig selv til menneske i Jesus, og derved lader han det være op til Jesus at forklare og forkynde for folk, hvad Guds rige er. Ja, ikke bare hvad det er, men at Jesus selv og virkeliggørelsen af de fortællinger, han kommer med, er selve Guds rige.

Når vi siger, at Guds rige er midt iblandt os, er det fordi at Gud igennem Jesus gik iblandt os, og at vi – ved at bære Jesu fortællinger og ånd videre i os – også selv er bærere af Guds rige og vilje. Guds rige er på den måde ikke længere en fjern virkelighed, men helt nær ved os alle sammen.

Da Peter ville bygge hytter til Jesus, Elias og Moses, prøvede han på bedste vis at give det en bolig i det fjerne; på toppen af et bjerg. Gud var på denne tid på mange måder en begrænset størrelse: Gud var i templet, hvor kun få kunne komme til, og hans love var nedskrevet på tavler, som vi hørte det i læsningen fra det gamle testamente. Gud var for de indviede og hellige.

Men Peter får ikke lov at bygge hytterne. For i Jesus var Gud til stede på en ny og levende måde. Og Guds tilstedeværelse skulle ikke begrænses til en ufremkommelig bjergtop, men spredes og leve for foden af bjerget iblandt mennesker. Og ligeledes skulle Guds love og vilje heller ikke skrives ned på stentavler, men skrives ind og bæres på i hjerterne.

Og det er det nye. Disciplene var bærere af Guds virkelighed i deres hjerter, fordi de havde set og oplevet godheden og lyset på helt nær hånd. 

Peter ville gerne forevige det glædelige øjeblik på bjerget. Ligesom når vi tager billeder: vi vil gerne forevige et minde. Men et billede kan jo forgå. Et billede kan blive væk, gå i stykker, eller ryge i glemmekassen. Og hvad gør man så?

At forevige noget kan meget vel være på et billede – f.eks. et stort familieportræt som tydeligt viser familiens mange generationer og relationer. Men den egentlige relation, mindet og fortællingerne om dem, vi er i familie med, som vi bærer i os, er mange gange stærkere end et skrøbeligt billede.

Tænk f.eks. på én du holder af, eller én du holdt af, og nu har mistet? Forevigelsen af dem vi holder af, bæres ikke kun i billeder eller i huse: Det bæres i hjertet og i dem, vi er!

Fra hjertet kan Gud slå rod og sprede sig, som grene ud i verden. For det er det andet: Lyset og det smukke øjeblik af forklarelse, som Peter og disciplene oplever, skal bæres med ned igen. Det skal foreviges; ikke i en hytte men i hjertet. Det skal foreviges; ikke kun i disciplenes hjerter, men i alles hjerter. Det skal spredes og have ord og ånd i mange led og generationer, og på den måde gøres evigt.

I dag er det – ud over at være en smuk vinterdag, hvor vi fejrer gustjeneste og dåb – så er det også diakoniens dag. Diakoni betyder tjeneste, og handler på mange måder om at gøre tjeneste for sit medmenneske; at vise omsorg på forskellig vis og være nærværende hos dem, der har brug for det.

Den diakonale tjeneste tager på mange måder udgangspunkt i det, som Peter oplever på egen krop: at lyset og Guds rige ikke skal gemmes væk i huse, langt bort fra menneskers liv, men være nærværende hos alle folk. Guds rige skal deles! Og opgaven i den diakonale tjeneste er i særlig grad at bringe lyset videre til dem, der måske har mere brug for det end andre – vores udsatte i samfundet, dem som har brug for en ekstra håndsrækning og støtte i hverdagen, eller de ældre på plejehjemmene, som har brug for en ven.

For dem er vi alle sammen i tjeneste – ja, for vores medmenneske som alle dem, vi har omkring os, er vi alle sammen i tjeneste. Og vores opgave lyder på at bringe dem intet mindre end Guds riges nærvær! Det er en opgave som i nogens ører lyder uoverkommelig og nærmest umulig. Ikke desto mindre er det vores opgave, som Gud giver os sin velsignelse til at udføre, så godt vi kan.

For Gud har vist os en tillid: Han er kommet til jorden igennem Jesus, og i ham og i hans fortællinger ligger nu Guds rige. Og når vi deler fortællingerne – når vi virkeliggør Jesu ånd og hans ord om den trodsige tilgivelse, om nåden der befrier os, om håbet som skaber lys, og om kærligheden til vores næste – da giver vi Guds rige en bolig i os og gør det levende lige her!


Amen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar