Søndag seksagesima, d. 19. februar 2017 i Enghøj Kirke
Markusevangeliet
4,1-20.
Salmer: 557 – ”At standse ved en døbefont” – 156 – 392 – 192,7 – 412.
”Jeg forventer at møde en person, som matcher mine
behov.” Sådan sagde en af deltagerene forleden dag i DR1-programmet Gift ved
første blik. For de af jer, der ikke kender programmet, så handler det om,
at otte singler i et eksperiment indvilger i at gifte sig med en person, de
aldrig har mødt. Forskellige eksperter, heriblandt en psykolog og en præst, vurderer
og parrer singlerne ud fra forskellige parametre, f.eks. alder, bopæl, arbejde,
fritidsinteresser, personlighedstype osv.. Og det er her, én af deltagerne, i
en indledende bemærkning til den potentielt kommende kærlighed, siger, ”Jeg
forventer at møde en person, som matcher mine behov”.
Jeg faldt over sætningen. Det skar lidt i mine ører,
samtidig med at jeg udmærket forstod, hvad vedkommende mente. Vi har alle
sammen forskellige behov, og hvis vi ikke bliver mødt i vores behov, har vi det
ikke godt. Ud over de basale behov, som behovet for vand og brød, for tryghed
og social udfoldelse, og behovet for at kunne realisere os selv, kan det også
være behov i vores dagligdag, som at vores venner tager sig tid til os og den
dybe samtale, eller at vores kæreste fortæller os, at vi er elskede og ser godt
ud.
Men når sætningen alligevel skar i mine ører, var det ud
fra den betragtning, at vedkommende, i håbet om at finde kærligheden, begyndte
med sig selv og egne behov. Det blev forventet, at den person, vedkommende
skulle giftes med, med det samme kunne opfylde nogle behov og ønsker, for at
det kunne fungere. Der blev forventet noget af den ukendte, som en slags
betingelse for at kærligheden kunne opstå.
Jeg er klar over, at jeg anholder denne sætning og
udsætter den for en del tankespind. Det kan sagtens være, at den gifteklare person
havde et mere nuanceret billede af kærligheden, end det jeg giver udtryk for
her. Ikke desto mindre tror jeg, at mange tænker lignende om sig selv og om
kærligheden, og at det også kan være et udtryk for den tidsånd, vi er en del
af, hvor individet i højere grad stilles op på en piedestal; vil gødes og så
sin egen gode jord, før det selv kan så kærlighedens frø hos andre.
Evangeliet bringer os – set i dette perspektiv – et
modspil. Guds virkelighed og forståelse af kærligheden er anderledes. For kærlighed
er noget, man giver til en anden. Det handler om, at jeg eller vi elsker en anden,
og at det er det eneste, vi kan gøre. Vi kan ikke stille krav eller
forventninger om at blive elsket. Det er kun den anden, der vælger, at elske os
igen – at gengælde kærligheden med kærlighed. Kærligheden kan ikke betinges.
Den kan tros på og håbes på. Vi kan tro og håbe på, at Gud og den eller dem,
der er omkring os, holder af os og giver os kærlighed.
Det siges så enkelt i et citat fra Johannesevangeliet,
om Guds forståelse af kærligheden: at ”Gud elskede verden således, at han gav
sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have
evigt liv” (Joh 3,16). Gud gav, fordi han elskede. Han forlangte ikke først
noget. Han stillede ikke en række forventninger op, før han kunne give det gode
fra sig. Han gav af kærlighed.
Det er samme perspektiv på kærlighedens væsen, er på
spil i dagens evangelie. Her hørte vi Jesus fortælle i et jordnært sprog til
disciplene, om hvordan det forholder sig med Guds rige, de ord og den kærlighed
der kommer derfra. For med Gud er det, som med en bondemand, der sår sine frø.
Noget falder på klippegrund. Noget falder mellem tidsler. Og noget falder i god
jord. Og ja. Det lyder oprigtigtalt som om, bonden har en skrue løs, når kun en
tredjedel af frøene falder i næringsholdig og virksom jord. Men hvad betyder
det?
Dels er det et billede på, forklarer Jesus, at nogle
mennesker tager imod det, der kommer. De lader det gro og formere sig, så det
giver tredive, tres og hundrede gange igen. Andre er knap så gode, og nogle er
måske slet ikke interesserede i at tage imod det, der kommer fra Gud. Sådan er
det vel egentlig også i dag.
Men det vi skal lægge mærke til, og som har med Gud og
kærlighedens væsen at gøre, er, at frøene falder. Guds rige, Ordet og kærligheden
falder i vores favn. Med rund og ødsel hånd strøer Gud om sig med frø til
mennesker, som vi kan give god muld og leve af. Og han stopper ikke med at
sprede, fordi vi ikke tager imod. Guds rige kommer af sig selv, uden vi har
gjort noget for det eller bedt om det. Vi behøver ikke bekymre os om Guds riges
komme. For det sker. Det kommer hvor og hvornår Gud vil og uanset os. Og det er
kærlighed!
Der er en ro og et mod over den påstand og det
evangelie, synes jeg. Det er både en befrielse og en aflastning af os. Guds
rige og hans kærlighed til os står og falder ikke med os. Ikke med vores bøn.
Ikke med vores mere eller mindre gode gerninger. Ikke med vores evne til at
lytte eller tro eller tage imod. For det sker. Det kommer. Ja, det er allerede
med Helligåndens kraft.
Og skulle vi stå med bare den mindste skyldfølelse i
vores indre, og ønsket om at gøre gengæld, så kan vi passende kigge frem mod
påsken, som dagen i dag også peger på. Denne søndag hedder søndag seksagesima,
som betyder 60, og henviser til, at der nu kun er 60 dage (ca.) til påskedag.
Det vil sige, at vi i dag er begyndt på en nedtælling og en ventetid, hvilket vi
ikke gør så ofte i kirkeåret. Næsten alle andre dage tæller vi efter en
helligdag. Vi siger en given søndag i rækken efter H3K, efter påske,
efter pinse, efter trinitatis, og vi lever og forkynder i lyset af
helligdagens begivenhed.
Men der er en pointe i, at vi i dag begynder en
nedtælling. Vi bliver bedt om at vende hovedet om og se fremad. Vi har fortiden
med os – adventstiden og Helligtrekonger, hvor Gud kom til verden og viste os,
hvem han er. Og nu vender vi hovedet, og ser frem mod det, der kommer os i møde
i påsken. Vi skal vende blikket og se frem mod den kærlighed, der strømmer til
os, og hvor gælden, skylden og skammen for alvor møder sin overmand i
opstandelsens lys.
Det er det, der er vores fikspunkt fra i dag, og gennem hele
fasten skal det frø, vi får i dag, ligge og modne i os og få næring, som var vi
sat til forspiring i en lun vindueskarm.
Påskemorgen er på samme måde som med dagens evangelie
en beretning om, at kærligheden og Guds rige fuldstændig uhæmmet strømmer os i
møde, som en hvirvelvind i håret, som en å der løber over sine bredder og
vander markerne, som en centrifuge, der med voldsom kraft spreder kærlighedens
frø, og lader os stå for skud!
”Jeg
forventer at møde en person, som matcher mine behov”. Sådan sagde deltageren i Gift
ved første blik. Jeg tror ikke vi kan forvente kærlighed af nogen. Sådan
fungerer kærligheden ikke, som en ordre fra en kommandocentral. Vi kan give
kærligheden fra os. Den kærlighed vi har fået for intet, skal vi også give
videre for intet. Og noget af den kærlighed, vi giver, vil helt sikkert falde
mellem tidsler. Og noget vil falde i god jord. Sådan er det. Vi kan ikke vide,
hvad resultatet af vores kærlighed fører til, og vi skal ikke være bekymrede
for, hvordan det bliver modtaget. Det eneste vi kan gøre er, som bonden gør
det, frimodigt og ødselt at give og dele ud af det, vi har, og håbe på, at det
også kommer igen.
For det nådige
er, at vi har lov til at se frem mod opstandelsens morgen, og at tro på det
ord, vi hører i evangeliet i dag, som et vidnesbyrd om, at Guds kærlighed til
tid og evighed kommer os i møde frø fra himlen.
Amen!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar