søndag den 15. april 2018

At have hjemme hos Gud

Prædiken til Anden søndag efter Påske, d. 15. april 2018 i Enghøj Kirke.
Johannesevangeliet 10,22-30. Salmer: 753 – 168 – 831 – 662 – 236,5 – 721. 

Hvad er det, der gør, at vi føler os hjemme et sted? Er det billederne på væggen? Freden og stilheden? Nærværet af vores familie? Fraværet af arbejde eller noget helt fjerde, som gør, at vi føler os hjemme ét sted og ikke et andet?

For nogle år siden undersøgte sociologen Carsten Schjøtt Philipsen fra Roskilde Universitet sagen. Hvad er et hjem for os? Mange ville måske sige, at vores fysiske hjem også er det sted, vi føler os hjemme. Men Philipsens undersøgelse viste, på baggrund af flere interviews, at der er stor forskel på at være hjemme og at føle sig hjemme. Nogen føler sig slet ikke hjemme i deres hus, men slapper bedre af hjemme hos andre eller f.eks. ude i naturen. Hjemfølelsen kan komme til udtryk på mange måder. Én af interviewpersonerne svarede, at han følte sig mere hjemme, når han kørte rundt i sin Volvo i de svenske skove. Og en anden følte sig mest hjemme, når hun blev inviteret indenfor af fremmede mennesker i Istanbul.

Hjemfølelsen er forskellig. Og undersøgelsen viste også, at det af og til var lettere at sætte ord på det modsatte af hjemfølelsen; altså hvornår vi ikke føler os hjemme, og den vej igennem definere, hvad hjemfølelse er. Philipsen finder syv grunde til, at vi føler eller ikke føler os hjemme.

Én af dem handler bl.a. om en reduceret opmærksomhed. At vi i vores hjem kender ruterne og rutinerne, og derfor kan slappe af og koncentrere os om noget andet. At vi kender lydene og duften, og derfor behøver vi ikke forholde os til vores omgivelser på samme måde, som når vi går udenfor og hele tiden møder noget nyt og fremmed. En anden handler om anerkendelsen af ens tilstedeværelse. Det betyder noget for hjemfølelsen, at vi føler os velkomne. At vi kan mærke, at vi er ønsket, der hvor vi er. Både om det er af ens forældre, af kæresten eller på den lokale bodega eller café. Og en tredje handler om muligheden for tilbagetrækning. At vi i en travl hverdag har et sted, hvor vi kan trække os tilbage. Og måske gemme os. Men denne er også tvetydig, da det for nogen kan være en hjemfølelse, men for andre også være lig med ensomhed at have et sted i sin hverdag, hvor der er helt stille uden andre omkring sig.

Ligegyldigt på hvilken måde man føler sig hjemme, og hvor det er, siger Philipsen, så kan man generelt sige, at det betyder noget for os at have et sted at føle sig hjemme. Man kan godt være på farten, siger han, i en periode, og ikke have et sted, hvor hjemfølelsen kommer til udtryk. Men i længden har man brug for den.

Når jeg nævner Philipsen og hele spørgsmålet om at have hjemme et sted, er det fordi, det kan være med til at belyse, hvad det betyder at have Gud som hyrde. Billedet af Gud som en hyrde går igen i dagens gudstjeneste, både i salmerne og i læsningerne fra bibelen. Og i både det gamle og det nye testamente er hyrdebilledet ofte brugt til at beskrive, hvad og hvem Gud er. ”Herren er min hyrde, jeg lider ingen nød” skrev salmisten. Og Jesus omtaler flere gange sig selv som hyrde og menigheden som sine får, og fortæller historier, der kredser om dette billede. Også i dagens evangelium; at fårene hører hans røst og følger efter ham.

Men spørgsmålet er, om billedet også mening for os i dag? Jeg taler sjældent om hyrder. Og jeg går som sådan ikke rundt og mangler en hyrde i mit liv. Måske vi har forbilleder, vi ser op til, eller personer, hvis værdier vi synes særlig godt om. Men at sige, at vi bliver ledt eller styret af dem, som får i en flok, gør vi næppe. Og hvem har også lyst til at sammenligne sig selv med fåret?

Men hvad der menes med hyrden, er på mange måder sammenligneligt med Philipsens opfattelse af hjemmet. At Gud er som en hyrde for os betyder, at vi kan føle os trygge og i ro hos ham. Ligesom i vores hjem. Vi kender Gud og Gud kender os, og derfor kan vi lade paraderne falde omkring os, og finde ro, uden at skulle forholde os til alt muligt andet. At Gud er som en hyrde for os betyder, at vi er anerkendte og sete. At han ser os, som dem vi er; at vi er ønskede af ham, med alle vores skønne fejl og mangler og særligheder. Og at Gud er som en hyrde for os betyder, at vi kan trække os tilbage hos ham, og finde hvile i, at hvor alt andet braser og vælter om ørerne på os, da kan vi altid vende tilbage til ham, til kærligheden og til det udgangspunkt, at vi er Guds børn, og der finde et hjem!

Men er det så også sådan, vi har det med Gud, kunne man spørge. Hvad nu hvis jeg ikke mærker, at Gud er et hjem for mig? At han ikke vækker hjemfølelsen i mig, sådan som Philipsen beskriver den?

Det håbløse og forvirrende for de jøder, der omringer Jesus i dagens evangelium, er måske netop, at ham de troede, de havde hjemme hos, ikke udstråler eller repræsenterer den hjemfølelse, de søger. Og at han ikke siger lige ud, at han er den, de kan søge nærhed og tryghed hos, men kun gør dem mere usikre. Tegnene, han har gjort, er ikke nok. Deres tro og fundament vakler og smuldrer under fødderne. »Hvor længe vil du holde os hen? Hvis du er Kristus, så sig os det ligeud.«  siger de.

Den samme vished, jøderne søger, tror jeg også ligger inde i mange af os i dag. Vi vil gerne vide. Vi vil gerne have egentlige svar. Alle vores spørgsmål og al tvivl, vi sætter ord på, er vel en slags omringelse og en direkte henvendelse til hovedpersonen – til Jesus – og et håb og råb om, at der kommer svar tilbage – ligeud.

Og hvis vi ikke får svar, fristes vi hurtigt til at gå andre veje. Søge andre steder hen. Måske er det derfor, Jesus undlader at svare jøderne direkte på spørgsmålet? Fordi han ved, at ligegyldigt hvad han siger og hvad han gør – og han har alligevel gjort mange tegn! – så vil tvivlen og uvisheden altid dukke op i dem og os, og sige ham imod. ”Jeg har jo allerede sagt det til jer, og I tror det ikke” siger han. Måske ved han, at om vi så fik det klareste bevis, det sikreste tegn og de reneste ord for pengene, som tænkes kan, så ville vi så sikkert som amen i kirken alligevel finde en grund til at tage en afstikker ad tvivlens og modstandens og oprørets vej. Vi ville alligevel aldrig lade os nøje med sandheden een gang for alle. Vi ville sige, nej, det her lyder for godt til at være sandt.

Det forunderlige er, at det er til sådan nogle oprørske, spørgende tvivlere, at Jesus alligevel siger: ”Mine får hører min røst, og jeg kender dem, og de følger mig, og jeg giver dem evigt liv og de skal aldrig i evighed gå fortabt og ingen skal rive dem ud af min hånd.” Han går ikke i panik og prøver at vriste tvivlen fra dem. Tværtimod lader ham dem og os være i vores tvivl. Som de forvirrede får vi nu engang nogen gange er.

Men endnu vigtigere er det, at han i samme situation også selv forbliver med at være hyrde for os. Han holder aldrig op med at kalde på os, lige meget hvor meget vi løber fra ham.

Det var det, påsken i særlig grad forkyndte for os, og som vi må se dagens evangelium i lyset af – her 2. søndag efter påske. Med opstandelsen blev der slået en tyk streg under, at hyrden går gennem ild og vand og døden, for at fastholde forholdet til fårene. Påsken afslørede hyrdens ukuelighed og grænseløse kærlighed. Hvor vi ikke selv føler, at vi har hjemme hos Gud, vil Guds svar til os altid være, at han har hjemme hos os. At han er vores hyrde. At han er i verden – i glæden og i sorgen – i livet og i døden – i lyset og i mørket – og hvor end vi befinder os.

Man kan godt være på farten i en periode, og ikke have et sted, hvor hjemfølelsen kommer til udtryk, sagde Philipsen. Sådan en periode kan være lang – vel sagtens vare hele livet. Men vores tro og håb er, at hvor langt vi end måtte komme omkring, og hvor svært det end måtte være at finde rundt og finde tilbage, så holder Gud altid en dør åben for os. En hjemlig dør vi kan træde ind af, og hvor vi bliver taget godt imod.

Amen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar