søndag den 6. september 2020

Misundelse og tjeneste

 Trettende søndag efter Trinitatis (II) d. 6. september 2020 i Brabrand Aarslev Kirker. Matthæusevangeliet 20,20-28. Salmer: 411 – 366 – 873 – 365 – 477 – 683.

Man kan næsten se for sig, hvordan Zebedeussønnernes mor møver sig frem i folkemængden med sine sønner lige i hælene. Hun vil så gerne give dem det bedste, ligesom enhver anden mor. Så nu står hun foran Jesus, for at få fingrene i én af de bedste pladser hos Gud!

Men det er tydeligt for enhver, at denne selviscenesættelse og frempromovering af sønnerne også er lidt forkert – både over Jesus og for resten af discipelflokken, som sønnerne også er en del af. For: hvorfor skal sønnerne have forrang foran de andre? Selvfølgelig bliver de ti disciple vrede på både moderen og sønnerne.

Men selvom moderen er ude på et skråplan, er det ikke hende, Jesus ender med at irettesætte. Til moderen siger han pænt, at det ikke er op til hende at fordele pladser i himmeriget. Det gør Gud. Og i virkeligheden forstår Jesus disciplenes vrede. Det er forståeligt, at de ikke mener, at sønnerne skal have forrang. Men de kommer bare selv til at gøre præcis det samme; ønske forrangen. Diciplene bruger for det første retfærdighed som princip for deres vrede, og derpå følger der for det andet en grim misundelse. Og det er det, Jesus standser ved og irettesætter.  

Hvorfor?

Retfærdighedsprincippet er farligt. Det er klart, at disciplene vinder sagen: de er ti imod to. Men ved brug af retfærdighed her, kan de også så let som ingenting komme til at udelukke sønnerne fra fællesskabet og sætte dem i en outsiderposition. Noget af det farligste for et fællesskab er netop at fastholde nogen i en yderposition, hvad enten det er et stort eller lille fællesskab, et parforhold eller det gælder hele samfundet.  

Et fællesskab kan ikke holde sammen, hvis man som disciplene her hævder denne form for retfærdighed. Det skaber et “dem” og et “os”, Og det er her, Jesus reagerer, fordi der dybest set ingen grund er til at udstøde nogen i denne sammenhæng.

Derfor standser Jesus disciplene. Han siger ikke, at de ikke må være vrede. Han er sådan set pædagogisk nok. Men retfærdighedssansen kan de godt pakke væk. Og da de hævder det uretfærdige i, at de to sønner kommer foran dem, afslører de også deres skjulte ønske om selv at ville det samme, som sønnerne og moderen. De bliver jo misundelige over den forrang, moderen prøver at tilkæmpe sine sønner. Og i deres misundelse afslører de, at de selv havde forestillet sig denne forrang. At den er deres, eller at andre i hvert fald ikke skal komme mere foran i køen, end de selv tror, de er. Og dér har vi balladen!

Misundelse er en grim ting, siger vi. Ifølge traditionen er misundelse også en af de syv dødssynder; det at vi ikke kan unde nogen det gode, og at vi derfor kommer til at føle uretfærdighed, som vi reagerer på.

Man kan mene, at vi i vores tid måske er særligt eksponeret for misundelse, fordi vi deler så meget af os selv. Facebook, Instagram, Snapchat og andre SOME-platforme er med til at fremstille os, eller fremstille det, vi gerne vil være. Og jeg vil påstå, at de sociale medier kun er en ild under misundelsens bål. Når vi hele tiden bliver konfronteret med andres liv, og måske med vores blotte øje: deres mere perfekte liv, så er der meget lille vej til at føle misundelse. Vi sammenligner os og siger: det vil jeg også have, eller det burde have været mig. Således også med de ti disciple, som vil det samme som sønnerne og moderen.

Men hvad er så misundelsens modsætning? Hvad vil Jesus have dem til at rette opmærksomheden mod? Misundelsens modsætning kunne være beundring, sådan som Søren Kierkegaard formulerede det. Beundring, hvor man glædeligt taler om det, den anden har, uden selv at ville have det eller gøre krav på det. Hvor man alene ser det smukke i den anden, uden selv at føle sig mindre smuk af den grund.  Eller også er det modsatte af misundelse taknemmelighed? At man føler taknemmelighed over det, man har fået, uden at skulle sammenligne sig selv med, hvad andre har fået, og opveje forskelle og ligheder. 

Fælles for både beundringen og taknemmeligheden er, at de fastholder den andens værd ved siden af dig selv. Misundelsen vil altid prøve at pille den anden ned, og gøre det beundringsværdige ved den anden mindre. Men beundringen bygger den anden op. Og i taknemmeligheden accepterer vi og glæder vi os over det, vi har.

Jesus siger det på en anden måde i evangeliet. Han siger: ”Den, der vil være stor blandt jer, skal være jeres tjener”. Det er den irettesættelse, han giver disciplene og os, der føler misundelse eller uretfærdighed. For vi skal aldrig forsøge at gøre os selv til mere end vores medmenneske. Vi er altid i tjeneste for vores medmenneske. Vores medmenneske er altid foran os; ikke på en piedestal eller mere på vej ind i himlen end os, men som én, vi skal møde med respekt, beundring og taknemmelighed, som en tjener møder sin herre.

Overført kunne man sige, at den eftertragtede plads hos Gud, ikke er en vi skal tilkæmpe os i himlen. Pladsen skal vi tilkæmpe os på jorden, når vi i vores daglige arbejde og slid kæmper for at være den bedste udgave af os selv over for det andet menneske. Den der giver sig selv til den anden, har allerede del i de bedste pladser!

Vil det af og til gå galt? Ja, det vil det. Misundelsen er som en synd, der altid ligger ligefor, selvom vi ikke ser den. Og hvad gør vi da, hvis vi ender i synden? Ordet synd kommer af det græske hamartia som betyder fejl eller fejlgreb. Det vil sige: når du begår synd, begår du et fejl; et fejlgreb som skiller dig fra det gode – som skiller mennesker og Gud fra hinanden. Og hvad kan man da gøre?

For mig at se, kan vi gøre to ting:

Vi kan for det første læne os op ad den befrielse, både Paulus og evangeliet møder os med, når de begge to blotlægger den synd, der uundgåeligt er i os. Jeg takker Gud, sagde Paulus, ”fordi han har vist mig den tillid at tage mig i sin tjeneste, skønt jeg tidligere var en spotter og forfølger og fór frem med vold”. Det er da befriende sagt! Og på samme måde kan vi, der kigger udefra, se det næsten komiske i evangeliet: Sønnernes mor, som møver sig frem, Sønnerne som vil have forrang, og de vrede disciple som ikke er et hak bedre selv.

Her kan vi netop blive mindet om, hvad det vil sige at være et helt menneske, fordi vi tydeligt kan se, hvad vi deler med alle andre: nemlig at synden er et fælles vilkår for os alle. Og hvis vi tør se det samme i os selv: anerkende at vi er på samme måde, kan vi måske også finde modet og friheden til at rejse os, tjene vores medmenneske og ligemand, og i øvrigt forsøge at undgå at gøre samme fejlgreb igen! For det er også en mulighed, ved siden af synden, og som Paulus også prøver at gribe, da han møder Guds kærlighed.

Og for det andet kan vi læne os op ad den befrielse, evangeliet også møder os med i Jesus Kristus, i hans død og opstandelse. Det er her, vi finder friheden. For menneskesønnen kom ikke for at gøre krav på noget eller for at vi skulle tjene ham, som der står. Nej han kom, og han gav sit liv og sin opstandelse til os. Og dermed satte han os fri til at være de mennesker vi er, med alt hvad vi har i os, og på trods af det, stadigvæk stå med den opgave, at gøre vores bedste og tjene vores medmenneske.

Det kræver selvindsigt at nå dertil. Måske særligt hvis man er et af de mennesker, der hver dag høster over tusind likes og positive tilkendegivelser af billeder og livet på de sociale medier. Men i den bedste af alle verdner, kan denne indsigt også få os til at rette ryggen og stå frem med den virkelige fortælling, som er fri fra perfekte filtre. Og måske vil det faktisk være langt mere skuldersænkende og mere barmhjertigt og omsorgsfuldt end noget andet ”like” man kan få i denne verden!

Friheden til både at fejle og sejre har vi, fordi Kristus gav den til os med sin død og opstandelse. Han gav sig selv og sit liv til os. Derfor kan han også, så radikalt som han siger det i dag, kræve af os, at vi giver vores liv til hinanden i tjeneste. Han skænker selv af det, han kræver af os.

Og må det være den gave og opgave, den eneste plads vi holder os til i dag.

Amen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar