torsdag den 18. maj 2023

Tronbestigningen

Prædiken til Kristi himmelfart (I) d. 18. maj 2023 i Brabrand Aarslev Kirker. Mparkusevangeliet 16,14-20. Salmer: 722 – 448 – 805 – 257 – 849 – 355.

Kristi himmelfart er en tronbestigning – både for Jesus og for os!

I evangeliet hørte vi, hvordan Jesus bliver taget op til himlen og bestiger tronen ved at sætte sig ved sin faders højre hånd, som vi også bekender det i trosbekendelsen. Men han forlader os ikke helt. For han skal komme igen – lige om lidt – som ånd. Den ånd der er imellem os, og dér skal Gud være og virke.

Det er ikke længe siden, vi sidst så en tronbestigning. Den 6. maj blev Kong Charles III kronet til konge over Storbritannien og Commonwealth, og hele verden fulgte med i den pompøse kroning, der ikke havde fundet sted i over 70 år. Og ligesom Jesus sidder ned ved sin fader, som et tegn på at han har magten, sådan sad Charles også ned, imens alle andre stod op for ham. For sådan er det traditionen. Det er altid den privilegeredes ret at sidde ned. Charles sad ned, både da han blev salvet og da han fik overdraget de kongelige regalier – kronen, scepteret og rigsæblet – og alle andre omkring ham stod.

Den der sidder, har magten. Sådan er der i tronsalen også kun én stol, som er tilegnet regenten. Alle andre, som er i audiens, må stå. Og selvom vi ikke håndhæver traditionen helt på samme måde herhjemme, så adlyder vi alligevel lignende regler i hverdagen: f.eks. at den, der er fysisk hævet over andre, også er i centrum, eller at den, der sidder for bordenden, har ordet.

Tidligere stod man også op, når man var i kirke. Da den ældste del af Brabrand Kirke/Aarslev Kirke blev bygget i omkring 11-1200-tallet, var der ingen bænke. Måske har der været nogle pladser ude i kanten af kirken til de ældste. Men ellers måtte alle stå i respekt for Gud, ligesom vi stadigvæk rejser os, når vi hører Guds ord.

Men hvordan kan det være, at vi for det meste sidder ned i dag? Og hvad siger det så om os?

Ja, på en måde fortæller det os, at vi nu er de privilegerede og dem, der har magten. Helt konkret kom bænkene ind i kirkerummet i forbindelse med de lutherske gudstjenestereformer i 1500-tallet. Og det betyder altså, at vi/I nu som kirkegængere har indtaget de privilegeredes position.

Når vi sætter os til rette på kirkebænken, kan vi ranke rykken og træde i karakter som dem, der er vist tillid og overdraget et ansvar. Vi er fundet værdige til først at sidde og modtage Guds ord og sakramenterne, og derefter at gå: at gå ud i alverden og forkynde det glædelige budskab.

Og det er hvad, Kristi Himmelfart forkynder for os. Det er det, vi fejrer i dag med gudstjeneste og en festligt pyntet kirke. At vi som kirkegængere, som mennesker, er dem, der skal give liv til Guds ord og fortællinger, og at vi har fået magten til, at bringe Guds kærlighed videre ud i verden. Det behøver vi ikke en jordisk Jesus til at hjælpe os med. Nej, han er faret til himmels, og nu kalder han på os til at føre hans arbejde videre, hver enkelt og sammen med hinanden.

Hvordan kan vi gøre det, spørger den undrende. Hvordan bruger jeg min magt?

I evangeliet står det på vanlig vis lidt kryptisk. På en måde får vi at hvide, hvad vi skal gøre. Og på en anden måde bliver det også lagt i hænderne og hovederne på os selv at regne ud, hvad der skal til.

Jesus siger, at vi skal drive dæmoner ud. Det lyder konkret, og alligevel er det ret abstrakt at tale om det onde som en dæmon. Måske skal vi mere forestille os, at det er ondskab, som den viser sig på alle mulige måder i vores liv med hinanden og i verden, som vi har fået til opgave at drive på flugt, at tage hånd om eller at bekæmpe.

Men giver Jesus en anvisning til, hvordan vi skal gøre det? Nej. På vanlig vis giver han os en opgave, men derefter lægger han opgaven og løsningen over til os. Magten hos os ligger dermed i, at vi skal gøre noget, men også at vi selv skal regne ud hvad vi skal gøre, når den konkrete situation opstår, og der kaldes på vores hjælp.

Den ondskab vi f.eks. lige nu møder fra den østlige del af det europæiske kontinent, er f.eks. anderledes end den ondskab det enkelte menneske kan møde, når det bliver ramt af sygdom, og er f.eks. anderledes end den ondskab der kan være i bandemiljøet, bare for at nævne nogle eksempler. Og alle situationerne kræver nødvendigvis noget forskelligt af os. Dæmonen ser forskellig ud, og skal håndteres på forskellig vis. Men på Jesu ord, skal vi håndtere den!  

Således står der også, at vi skal tale med nye tunger. Måske betyder det, at vi skal tale det kærlighedssprog, som Jesus talte, når han drog omsorg for de svageste. Men det sprog, vil også altid være forskelligt, alt efter hvem vi står foran.

Vi skal også tage fat i slanger. Altså skal vi turde at røre ved det, der måske ikke altid er lige rart at tage fat om, men som ikke desto mindre skal håndteres, hvis det ikke skal ende galt.

Jesus er faret til himmels. Han har ikke mistet sin magt, men han vil dele sin magt med os gennem sin ånd.

Så nu er magten også vores. Vi er dem, der sidder ned i de privilegeredes position, og om lidt skal vi rejse os og gå ud i verden og holde øjne og ører åbne for, hvornår og hvordan der kaldes på os.

Det undrer mig i den sammenhæng også, hvad der foregår i Kenya i disse dage, og som der bliver skrevet om i nyhederne. Ja, det undrer mig ikke bare: det fylder mig med gru og tristhed!

For det viser sig, at en præst i en kristen kult i årevis har fået medlemmerne af kulten til at sulte sig ihjel. Myndighederne de seneste par uger fundet flere massegrave med både børn og voksne, og har anholdt præsten for at have drevet folkene til at sulte sig. Og hvorfor har han gjort det? Anklagen mod ham lyder, som flere overlevne fortæller, at præsten påstod, at de ved at sulte sig ihjel dermed ville få Jesus at se.  

Det er meget tragisk at det kan forekomme, og det er så fjernt fra min kristne tro, som noget kan blive.

Jeg kan håbe, at jeg, den dag jeg dør, vil møde Gud. Men indtil da tror jeg, at Gud er til stede med sin ånd, i sit ord, i dåbens vand og nadverens måltid, og ikke mindst i relationen til mit medmenneske. Og det sidste, jeg skal gøre, er at fjerne mig selv netop fra den relation. Gud er der, hvor vi, som evangeliet fortæller os i dag, går ud og prædiker hans ord og kærlighed, og viser os for vores næste. Og jeg tror også, at han er der, hvor gode mennesker tager hånd om den kristne kult, og den ondskab som har fundet sted, og taler et nyt og kærligt sprog over for dem alle – også præsten!

Vi har magten her på jorden. Gud er én, vi skal få øje på i vores medmenneske.

Det er i grunden, som vi hørte tidligere: Da Jesus fór til himmels, stod hans disciple tilbage og stirrede op i den blå himmel for at se efter ham. Det er nærmest et komisk billede. For hvad I alverden skulle de kigge derop efter? Derfor bryder Gud også ind i fortælling og sender to engle – nogle mænd i lysende klæder – som ret tørt siger: ”Hvad i alverden står I og kigger op i himlen for, galilæere?” Underforstået: der har I ikke noget at gøre. Jeres arbejde og øjne skal være rettet her på jorden. Guds ånd er i jer; det er alt, hvad I skal brug. Afsted med jer.

På samme måde sker det påskemorgen, da Jesus er stået op af graven. Kvinderne går ud til graven for at se til den døde Jesus. Igen bryder Gud ind i fortællingen og sender et par engle – nogle mænd i lysende klæder – som på lidt samme måde udbryder: ”Altså, hvorfor leder I dog efter den levende iblandt de døde. Han er ikke her. Han er opstået!”

Der er ingen, der skal sulte sig ihjel for at møde Kristus. Der er ingen der skal stirre op i himlen for at se efter ham. Der er ingen der skal gå på opdagelse i gravhuler. Der er tomt. Der er ikke liv. Livet er i lyset. Livet er der, hvor der er mennesker. Den opstandne Kristus kalder på os i hvert enkelt menneske, som vi går iblandt. For i hvert enkelt menneske er hans ånd!

Sådan sidder vi nu på tronen – på hver enkelt kirkebænk. Magten er ikke taget fra hverken Gud eller Jesus. Men Gud har delagtiggjort os i magten og udøver nu sin magt igennem os, ved at sende os ud i verden!

Amen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar