Tredje søndag efter Trinitatis (II), Enghøj Kirke d. 12. juni 2016
Lukasevangeliet
15,11-32
Der var
engang en dreng, som lavede mange ulykker. Hans far havde mange udfordringer
med ham, og vidste ikke, hvad han skulle stille op og hvordan han skulle få ham
til at lade være. En dag sagde faderen så til sønnen, at for hver en ulykke han
lavede, ville faderen slå et søm i havelågen.
Tiden gik.
Drengen blev ved med at lave ulykker og snart var lågen helt fyldt med søm, der
strittede i alle retninger. En dag, da drengen går hjem fra skole, får han øje
på lågen med alle sømmene og bliver ked af det ved synet. Fra da af aftaler han
med sin far, at hver gang han gjorde sin far glad, ville de tage et søm ud af
lågen.
Tiden gik og
snart var drengen blevet god igen. Der var nu kun ét søm tilbage, som faderen
og sønnen sammen trak ud af lågen. ”Det var godt min dreng”, sagde faderen, og
havelågen var nu helt tom for søm og mindet om alle hans ulykker. Men da de
skal til at gå, får drengen øje på lågen igen og bliver ked af det ved synet: ”Jo,
far, men man kan stadig se alle mærkerne!”
Den lille,
vist nok norske fortælling, er ganske fin langt hen ad vejen. Det handler om
tilgivelse, om nåde og om forsoning, ganske som fortællingen fra evangeliet om
den fortabte søn, vi hørte lige før, og de to fortællinger ligner da også
hinanden i deres persongalleri. I den norske fortælling har faderen gjort meget
for sin søn, og finder til sidst på, at lade sin søns vildskab nagle til
havelågen, som tegn på hans handlinger, næsten som en anden påstået forræder i
sin tid blev naglet til et kors, med lange spidse søm. Men da sønnen får et nyt
syn på den ulykke han bringer, og det sidste søm efter noget tid forlader havelågen
igen, går han ikke glad derfra, som han nok havde håbet. Han får øje på
mærkerne. Dybe huller i havelågens træbeklædning, som vidner om alle ulykkerne,
alle svigtene, om al den plage han har bekymret sin far med i så mange år. De
sidder der stadig. På havelågen.
Det er
tydeligt, at de to fortællinger – den norske og evangeliet – også er
forskellige, og jeg indleder min prædiken med den norske fortælling, som en
modfortælling til evangeliet, for at skærpe opmærksomheden på nåden og
tilgivelsen. For hvis den faderlige figur i begge fortællinger skulle
forestille at være Gud, og vi skulle forestille at være sønnerne, så mener jeg,
vi må tage afstand fra gudsbilledet. I den norske slår faderens tilgivelsesstrategi
fejl, ved at tage sømmene ud igen. For sporerne og mærkerne stadigvæk sidder i
lågen!
Men den far,
vi hører om i evangeliet, er derimod en anden. Da sønnen vender tilbage til sin
fædrene gård, er der ingen markeringer af den ulykke og sorg, sønnen i første
omgang bekymrede sin fader med. Der er ingen strittende søm, men tværtimod åbne
arme, og festen vil ingen ende tage!
Det er da en
forskel, der er til at tage og føle på, og et gudsbillede der kan bruges til
noget!
Men er vi
færdige her, kunne man spørge? Er nåden og tilgivelsen fuldstændigt klargjort? Man
kunne spørge sig selv, hvad der går forud for tilgivelse? Forudsætningen for
tilgivelse er vel, at én er blevet krænket. Og hvis man ikke er blevet krænket,
giver det heller ingen mening at tilgive.
Faderen i
den norske fortælling har følt sig krænket. Ganske tydeligt. Men hvad med
faderen i evangeliet? Han har aldrig følt sig krænket over sin søn. Vi hører
intet om, at han skulle være bitter, vred, såret eller på anden måde føle sig
krænket. Tværtimod. Og evangeliet handler derfor ikke om tilgivelse, men om det
meningsløse i i dette tilfælde at tilgive. Tilgivelsen og nådens kærlige lys
skinner allerede fra faderen, og når der ingen grund er til tilgivelse, kan han
derimod være overdådig i at give – at give sønnen alt tilbage og endog holde en
stor fest.
Sådan
betragtet er evangeliet i særlig grad en fortælling, vi skal høre, om den
nådige Gud. Den Gud vi ikke skal frygte eller være bange for, men den Gud vi må
og kan forvente os alt godt fra!
Har det alle
dage været sådan, kunne man spørge? Har Gud aldrig været krænket? Går vi
tilbage i fortællingerne, finder vi fortællingen om Adam og Eva, og vi
genkalder os det skæbnesvangre bid i æblet, der med ét satte verden over styr
og lod Guds vrede regne ned over menneskeheden. Det er en fortælling om synden,
der tog bolig i mennesket, og siden den gang er gået i arv fra generation til
generation. Det er fortællingen om den ondskab og evnen til at krænke andre
mennesker, der alle dage har ligget i os, om vi vil det eller ej. Om denne
synd, skriver bl.a. forfatteren Søren Ulrik Thomsen (2005) således:
”I mine unge
dage protesterede alt i mig, naturligt nok, imod den uretfærdige tanke om
arvesynden. Her stod jeg, uplettet, og med alle gode intentioner om ikke bare
at gøre det hele helt rigtigt, men også langt bedre end mine forgængere. Og så
fik jeg at vide, at jeg – gudhjælpemig – havde arvet en synd.
I dag, hvor
jeg har haft så rigelig tid til at dumme mig og er blevet lige så anløben som
alle de andre rustne nedløbsrør, synes jeg sjovt nok, at det tværtimod er et
meget nådigt begreb. For hvad ligger der i arvesyndstanken andet end at det
simpelthen er et menneskeligt vilkår at begå fejl? Og at jeg ikke synder, fordi
jeg er mig, men fordi jeg er et menneske?”
Således
Thomsen – i første omgang provokeret, og senere følt sig taget til nåde i sin
menneskelighed! Arvesynden går forud for alle vores synder, dumheder og de
skader vi volder på hinanden. Men tilgivelsen af synden går på samme måde også
forud for vores tilgivelse af hinanden, eller mangel på samme. Denne tilgivelse
finder vi i påskens begivenheder eller i selv samme fortælling om den
fortabte søn.
Betragter vi
nemlig den fortabte søn ikke som os mennesker, men som Guds søn, Jesus Kristus,
så er det påskens begivenheder, der ruller sig ud foran os, og så er det en Gud,
der tager imod sit barn, efter det var dødt og siger: ”Min søn var død, men er blevet levende. Han var fortabt, men er blevet fundet”, uden så
meget som at rynke det mindste på panden eller løfte den mindste pegefinger!
Hvad sker
der, hvis sønnen i den norske fortælling er et billede på Kristus? Gud gør vel som
faderen: han nagler sin egen søn op med søm på et bræt. Men forskellen er, at
Gud, i modsætning til faderen, ikke efterlader sønnen mærket, af de mærker han
har i hænder og fødder. Mærkerne blev det, der i sidste ende skulle blive til
vinding og sejer. Mærkerne var lig med død, og kun ved at gå igennem døden
kunne mærkernes kraft og døden overvindes.
Dette hører
vi bare ikke om i den norske fortælling. Den slutter der, hvor mange af vores
livs fortællinger slutter. Der hvor vi er mærket og der, hvor vi i særlig grad
har brug for en epilog, ja, en ny fortælling. En fortælling, der ikke tager
mærkerne fra os – for dem har arven givet os – men som trods det alligevel løber
os i møde med åbne arme og tilsiger os overdådig fest i al evighed!
Amen!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar