fredag den 14. april 2017

Og forhænget i templet flængedes i to

Prædiken til langfredag, d. 14. april 2017 i Enghøj Kirke
Markusevangeliet 15,20-39. Salmer: 192 – 197 – 636 – 439

Hvordan mon det har lydt, da Jesus udstødte det høje skrig? Hvordan mon det har set ud, da han hang der; vred sig i smerte og ude af stand til at gøre noget? Ganske givet ikke rart. De har alle sammen stået og set på. Men de har heller ikke kunnet gøre andet, end bare at stå der i mørket; på toppen af bakken, for foden af korset, og se ham i alle sine pinefulde smerter, indtil skriget lød og han udåndede.

Og ikke så langt derfra, i templet i Jerusalem, har vagterne siddet og holdt øje med folket på tempelpladsen og inde i templet. Måske har de været ekstra på vagt, fordi en korsfæstelse ude på bakken altid bragte oprør og uroligheder med sig? Måske var stemningen helt normal? Og inde i templet har ypperstepræsterne gået rundt, ganske sikkert som om intet var hændt. Han var jo ikke jødernes konge – ham de korsfæstede på den anden side af bymurene – så hvorfor bekymre sig særlig meget om det?

Men da han dør på korset, sker der alligevel noget underligt netop i templet. Ved indgangen til det allerhelligste i templet hænger der et forhæng. Det er stort, tungt og uigennemsigtigt, og adskiller det allerhelligste fra det hellige, og det allerhelligste fra de andre haller og gårde i templet, hvor præster, mænd og kvinder alt efter rang og status, kan komme ind og ofre. Men da han udånder på korset flængedes netop dette forhæng i to dele, som der står. Fra øverst til nederst. En underlig indskudt og mystisk hændelse, som ikke får nogen forklaring med på vejen i evangeliet. Det sker bare. Forhænget brydes og flænges.

Vi er nødt til at spørge, hvorfor det sker? Og hvilken betydning det bærer med sig netop denne dag, som ellers er så mørk?

At noget flænges og bliver brudt er i udgangspunktet ikke godt. Det har negative associationer, når vi hører om noget, der går i stykker. Et brud på love og regler kan medføre straf. Et brud på en knogle gør ondt. Et brud i et parforhold kan være smertefuldt. Et brud og en adskillelse ved døden kan være ubærlig. Én af vores grundfortællinger, om hvem vi er som mennesker og om vores forhold til Gud, handler om et brud. Det er i fortællingen om Adam og Evas fald fra paradiset. Mennesket bryder med de regler, der er sat op, og det forårsager et brud. Menneskets nære forhold til Gud går i stykker, og smerten bliver en del af vores fortælling som mennesker. Ved siden af godheden, står nu smerten og ondskaben og prikker til os, og er en ligeså tilstedeværende som glæden i vores liv. Det er, som vi siger med ordets dobbelte betydning, synd!

Men som synden kom ved et brud, således skal frelsen måske også komme ved et brud? I en anden af de gammeltestamentlige fortællinger får vi et tegn på det. Da Moses er på vej gennem ørkenen sammen med israelitterne, med Guds lys foran sig og Faraoens kampklare soldater lige i hælene, kommer de til Det røde hav, hvor de bliver nødsaget til at stoppe op. Det ser ud, som om Gud har ledt dem i en fælde; ført dem ud til havet, som det ikke uden videre er mulig at krydse for Moses og folket.  Håbløsheden er stor; som når sorgen lægger sig over skuldrene på os, og vi ikke kan se os ud af mørket og se en vej frem igen.

Men da beder Gud Moses om at række hånden ud over havets overflade. ”Du skal løfte din stav og række hånden ud over havet og kløve det, så israelitterne kan gå tørskoet gennem havet.” siger Gud til Moses. Og det sker, som Gud siger. Havet deler sig. Der sker et brud på den mur af vand, der ligger foran dem. Vandet deles og midt imellem vandmasserne kan Moses og israelitterne gå tørskoet på havets bund, og komme frem til den modsatte bred.

Gud skaber en vej igennem den udfordring, der ligger foran dem. Han leder dem ikke i en fælde, men åbner mørket og det ufremkommelige, og skaber en vej ind i det. Og en vej igennem det.


Enghøj Kirke kan illustrere denne fortælling. Vi har alle fornemmelsen af at loftet over os er bunden af et skib. At vi er menigheden, der sammen er på vej i kirkeskibet. Men bjælken i midten, der holder taget på plads, kunne lige så godt være den stav, hvormed Moses kløver vandet. Og da er vi, der sidder her i kirkeskibet, det folk, som får en vej givet af Gud. Vandet står på begge sider af os. Vi er fællesskabet, som vandrer sammen på havets bund med livets glæder og sorger på hver side, og som sammen undersøger de veje, Gud har givet os gennem sit Ord og sine sakramenter.

Som synden og skammen, mørket og sorgen, kom ved et brud, således skal frelsen og håbet måske også komme ved et brud? Med Jesu død på korset langfredag har mørket sejret for en stund. For dem, der stod og kiggede på, var der ikke meget andet at gøre, end at gå derfra igen; sorgfulde og skuffede over ham, de kaldte jødernes konge. Og langfredag byder på samme måde os at stå der, sammen med folket, og se på korset og på Jesus; og blive ved med at stille spørgsmål til den hændelse det er, da Guds søn dør på et kors.

Men ikke så langt derfra, var templets forhæng brudt. Fra øverst til nederst. Kunne det være tegnet på, at ikke alt håb var ude? Kan det være det tegn, vi også i dag må holde fast i, når vi står i langfredagsmørket; om det er her i kirken på denne dag, eller om det er i vores hverdag, hvor livet gang på gang byder os på brud og modstand, sorgfulde, mørke og livsopgivende oplevelser? At der for hvert et brud, der sker i vores liv – for hvert et mørke der trænger sig på – at der da også altid vil være en flænge i forhænget og en sprække ind til det, som kan give os troen og håbet tilbage?

Langfredag fortæller os, at der var mørke i Guds liv, da han udåndede på korset. Langfredag fortæller os, at der var håbløshed i skriget og at skuffelsen var stor. Men langfredag byder os også at tage livtag med netop dette mørke; at stå i det og være i det, sammen med Guds søn, og at turde stole på, at når mørket er brudt frem over hele jorden – som det skete i fortællingen – da vil håbet også bryde igennem en sprække og en flænge ind til det allerhelligste.

”There is a crack, a crack in everything. That’s how the light gets in” som Leonard Cohen synger i én af sine sange. Dette ”crack” sker også langfredag. Jorden skælvede. Forhænget flængedes. Og pludselig stod det hele og allerhelligste åbent. Pludselig så det ud til, at der i alle forhindringer og afstande mellem det allerhelligste og det menneskelige var kløvet en vej – at der var en relation – midt i det mørke, døden uden for bymurene havde ført med sig.  

Og det er det tegn, vi skal holde fast i i dag. Gud viser os et tegn. Jesu død på bakken stiller os flere spørgsmål end svar. Men flængen i forhænget giver et præg om, at der måske er en mening – selv i mørket – og at der er selv i det mørkeste mørke, kan være liv.


Amen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar